4oci.cz
Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Přizpůsobování cen v oční optice

7. 9. 2004

Jedním z nejsložitějších rozhodování každého podnikatele i očního optika je tvorba cen a vhodnost ceny v daný okamžik na daném místě. Pokusme se nyní podívat na ceny z pohledu, kdy a jak je měníme, popřípadě snižujeme. I při těchto změnách je nutno dodržovat určité zásady a mít tak celý proces pod kontrolou a řídit ho. Mnozí z nás některé ceny mění instinktem bez předchozího promyšlení nebo pouze pod určitým tlakem konkurenčního prostředí.

 

 

Změna ceny s ohledem na různé zákazníky a na změny jejich chování

Sleva - tento typ změny cen je využíván především ve vztahu mezi dvěma subjekty velkoobchodu a maloobchodu. Směrem ke konečnému zákazníkovi není výrazně využíván. Typickým příkladem je cash discount. To znamená, že po okamžité platbě následuje okamžitá sleva z ceny, např. o 2-4 %. Dalším příkladem je množstevní sleva u velkoodběratele. V očních optikách je zatím málo využívána možnost okamžité platby a tím získání dodatečné cenové výhody. Už vůbec není využívána jako motivační faktor ve vztahu ke konečnému zákazníkovi.

 

Náhrady - tato změna ceny není v prodeji nic nového. Dnes se s ní setkáváme v různých oborech, jako je např. prodej aut nebo domácích spotřebičů. Jednoduchý příklad: za Vaše staré auto sleva 30 000 Kč nebo za Váš holicí strojek sleva 400 Kč...

 

V zásadě to znamená: přinesete starou věc a my ji od Vás odkoupíme. Tato taktika získání zákazníka a změny ceny se již objevila i v našem oboru, kdy za určitou cenu vykupujeme staré brýle za předpokladu koupě nových v určité ceně. Náhrada je obecně velmi dobrým a zajímavým prostředkem změny ceny, je však nutno ji vždy časově omezit nebo ji spojit s jinou zajímavou akcí. Podmínky náhrady musí být jasné a definované. Je to časté téma kontroly finančních úřadů a ČOI.

 

Změna cen dle segmentu - zde se dostáváme do oblasti, která je běžná v našem každodenním životě. Prodejce si vybere určitou skupinu zákazníků (jednoduše si je rozdělí do určitých segmentů) a nabízí jim rozdílné ceny. Příkladem jsou vstupenky pro děti, studenty, dospělé a důchodce. Je škoda, že tento způsob není v očních optikách využíván. Např. jiná cena u extravagantních brýlí pro studenty, lepší cena antireflexu pro řidiče profesionály, zvláštní cena brýlí na čtení, či sleva pouze pro učitele. Určitě jsme schopni najít další a další možnosti segmentace zákazníků. Tento postup má jeden velmi důležitý bod - cenová diskriminace. Podmínky musí být jasné, zřetelné a nesmí skutečně nikoho diskriminovat. I tento způsob nabízené změny cen pravidelně kontroluje ČOI.

 

Psychologické ceny - prodávající nebere v úvahu jen ekonomické otázky prodeje (náklady, distribuce, marketing). Mezi hlavní faktory posuzování psychologie ceny patří tzv. referenční cena - to je cena, kterou kupující nosí v hlavě jako hodnotu, se kterou porovnává ostatní produkty, a jako hodnotu, kterou všeobecně uznává. S psychologickou cenou je každý zákazník smířen a ve většině případů ji akceptuje. Navíc si tuto cenu vybavuje při pohledu na tento výrobek. Příklad: pohled na horské kolo vyvolá představu minimální ceny 8 000 Kč, pohled na automobil Mercedes vyvolá představu ceny nad 1 milion Kč. Při tvorbě cen máme mít tuto psychologickou hranici na očích. V oční optice mohou být příkladem progresivní čočky, které vyvolají psychologickou cenu nad 8 000 Kč, nebo plastové čočky, které stojí méně než 200 Kč kus.

 

V případě, že při tvorbě cen prorazíme tuto psychologickou hranici ceny směrem dolů, v zásadě již téměř nevede cesta zpět. Uveďme si příklad: zákazník vnímá ceny obyčejné plastové čočky jako dvojnásobek ceny minerální čočky. V případě, že postavíme tyto dva produkty na stejnou úroveň, definitivně změníme psychologickou cenu plastových čoček. Jednoduše nastavujeme novou úroveň cen vnímaných zákazníkem. Směrem dolů to jde jednoduše, opačným směrem je situace komplikovaná a je nutno spojit ji se zvýšeným servisem, kvalitou, službou...

 

Dalším faktorem psychologické ceny - a to platí v oční optice bez výhrad - je tzv. poměr cena a kvalita nebo cena a služba. Často se setkáváme s vyjádřením: „za ty peníze je to dobrá kvalita“ nebo „co jsi čekal, že to vydrží, za ty peníze“. S tím se v optice často setkáváme především u reklamací a stížností. Zákazníkovi je pak potřeba ukázat několik variant, které se od sebe liší cenově, kvalitou a službou, aby pochopil a psychologicky si nastavil hranici mezi cenou a kvalitou. Během prodeje a konzultace se zákazníkem má tento proces optik plně ve svých rukách. Vhodným poradenstvím se může vyvarovat budoucích problémů a především si připravuje zákazníka pro další nákup.

 

Podpora prodeje - o podpoře prodeje jsou napsány celé knihy a patří jí celá jedna oblast marketingu. Podpora prodeje není nic jiného než cílené, dočasné snížení ceny (často výrazné), popřípadě jiné přidané dárky a služby k prodeji hlavního produktu. Nejčastějším cílem podpory prodeje je krátkodobé zvýšení objemu prodeje a tím získání finančních prostředků, snížení objemu zásob, přilákání nových zákazníků, sezónní výprodej...

 

Podpora prodeje je v očních optikách hojně využívána, bohužel často schází stanovený cíl, dobrá načasovanost, smysluplnost a kontrola nákladů.

 

Podporu prodeje nejvíce využívají řetězce a supermarkety. Nebezpečí, které vzniká z opakování pravidelných akcí (např. slev), je jasné. Vytváří se skupina zákazníků, kteří očekávají pouze uvedené akce, tím se mění poměr prodeje v rámci roku a především se hůře uvádí novinky na trh s vyšší přidanou hodnotou (s vyšším ziskem). Dokonce jsou známy případy, kdy pravidelným opakováním slev zaniká značka, protože u zákazníka se změnila psychologická referenční cena.

 

Více informací najdete v časopise Česká oční optika září 2004.

 

Autor:  Ivan Vymyslický  

    [ Katalog firem ]

OPTIKA EFFATHA

Velký výběr brýlových obrub a slunečních brýlí. Odborné vyšetření zraku ...

VIDUM spol. s r.o.

Nabídka kompletních služeb oční optiky. Měření zraku optometristou i ...

Optik Mgr. Zdeněk Mezírka

Poskytujeme pomůcky pro korekci zraku včetně příslušného vyšetření. Máme ...

APIA INDUSTRY s.r.o.
Zastoupení a distribuce značek společnosti DE RIGO VISION S.p.A., Itálie ...

Oční optika Svatava Maryšková

Kompletní služby oční optiky. Široký výběr značkových brýlových obrub ...

Fotex Optic

Oční optika.

Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Vygenerováno za 0.0713 sec
Informační portál mapující oblast oční optiky a optometrie. Posláním portálu je srozumitelnou formou oslovit co nejširší veřejnost se zájmem o vidění, zrak, módní trendy a konkrétní služby v oblasti oční optiky. Součástí portálu je katalog firem a jejich produktů a služeb.
Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.

Cookies

2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o.,  EXPOCOMP, spol. s r.o.