Ilustrační fotografie
Foto: Petr Fajkoš
Byla to doba, kdy se na trhu formovaly první nepsané zákony a zásady. Doba, kdy se nastavovala pravidla hry. Vzpomeňme třeba na to, že poštovné a dopravné platil dodavatel... Byla to doba, kdy se bez problémů dalo naplnit heslo „Ať děláš, co děláš, v optice vyděláš“.
Poslední roky, které máme za sebou, nás staví do úplně jiných podmínek a do jiných nepoznaných situací. Zmíněné heslo vzalo za své. Zvýšila se agresivita zákazníků, dodavatelé více šetří, mění se pohled na řešení reklamací, optici dávají nesmyslné slevy, podvádějí a dodávají jiný druh zboží, než jaký je deklarován zákazníkovi.
Do optického světa vstupují nové investorské skupiny, které svým chováním výrazně mění pohled laické veřejnosti na optiku jako takovou. V neposlední řadě se můžeme setkat s řadou marketingových akcí, které optiku spíš poškozují, než aby ukazovaly na význam odbornosti a vzdělání.
K tomu se na nás z médií hrnou pouze negativní informace a dobrá nálada zavládne jen ve chvíli, když vyhraje nějaký významný sportovec. Je v tomto divném prostředí ještě prostor na slušné chování a udržování lidských vztahů? Je v tomto prostředí prostor pro gentlemanskou dohodu?
Před nedávnem se konalo řízení s jednou oční optikou, která nedodržovala dobu splatnosti faktur a výrazně se opožďovala s placením. Soudce se velice podivil, když se dozvěděl, že optik si prvního v měsíci objedná po telefonu brýlové čočky (bez písemného potvrzení faxem nebo e-mailem), teprve v polovině měsíce je mu vystavena faktura, která má splatnost 14 dnů nebo i více.
Nevěřil, že je možné bez smlouvy takto fungovat, nevěřil, že u nás ještě může existovat takový ostrůvek obchodních vztahů, kde platí gentlemanská dohoda. Ruku na srdce, kolik z nás má uzavřenou smlouvu se svým dodavatelem? Nepokažme si to. Potíží s úřady a administrativou je více než dost, tak je škoda přidávat další mezi optikami a dodavateli.
Případů, kdy platí nepsaná dohoda, je v optice celá řada. Setkáme se s nimi při reklamacích, při půjčování zboží a přístrojů, při změně splátek faktur nebo u splátek při koupi nových přístrojů...
Na druhé straně jsou okamžiky, kdy si - někdy záměrně a někdy nevědomky - své dobré soužití (mezi optikem a dodavatelem) kazíme, nebo si nevážíme práce druhého. Všichni známe situaci, kdy jsme pozváni na nějakou akci dodavatele, kterou on plně hradí. Příkladem jsou odborné semináře nebo nedávné rozloučení se starým rokem. Dodavatel pozve optika, ten svou účast potvrdí, ovšem v den akce se omluví, v horším případě ani to ne. Dodavatel však již musí vše zaplatit, práce spojená s akcí přijde vniveč a pokud má zaplaceného přednášejícího nebo účinkujícího, tak se musí také trochu stydět.
Je tohle skutečně gentlemanská dohoda? Další ukázkou toho, že si nevážíme práce druhého, je okamžik, kdy s naším souhlasem přijde do optiky obchodní zástupce. Schůzka je potvrzena na hodinu přesně. Obchodní zástupce dorazí včas - a ejhle, optik nemá čas, dokonce někam odešel! Zástupce čeká v optice klidně i hodinu. Optik si to pro sebe okomentuje tím, že „zástupce přece počká, konkurence je tvrdá, tak se musí snažit“. Toho, že onomu zástupci v tom okamžiku nabouráme jeho program, že již má mít další schůzku, kde ho skutečně očekávají, si jaksi nevšímáme.
To, že ho vlastně firma platí zbytečně, nám uniká. Každý solidní manažer dobře ví, kolik stojí lidská práce. I v soukromém životě přece platí, že pokud přijde ohlášená návštěva, tak jsme doma a máme pro ni vytvořenu časovou rezervu. Pokud nebudeme mít čas, tak jednoduše nepotvrdíme termín. Proč tato gentlemanská dohoda v optice funguje tak nezvykle špatně?
Oční optika je obor, který je spojen nejenom s tím, že vytváří zisk, ale i se službou zákazníkům. Ve spojení s optometrií je to svým způsobem už i poslání. Gentlemanská dohoda, nebo také slušné chování, je jedním ze základních předpokladů budoucnosti oboru.
Podrobnosti najdete v časopise Česká oční optika, únor 2012.
Autor: Ivan Vymyslický
2023 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o., EXPOCOMP, spol. s r.o.