4oci.cz
Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Gentlemanská dohoda v optice

20. 6. 2012

Je to již více než 20 let, co první kolegové optici vstoupili do vod soukromého podnikání v oční optice. Většina z nich se prostřednictvím malé privatizace a půjček dostala ke splnění snu vlastnit svou optiku a poskytnout svým zákazníkům servis.

Ilustrační fotografie

Originální velikost  Ilustrační fotografie

Foto: Petr Fajkoš

 

 

Byla to doba, kdy se na trhu formovaly první nepsané zákony a zásady. Doba, kdy se nastavovala pravidla hry. Vzpomeňme třeba na to, že poštovné a dopravné platil dodavatel... Byla to doba, kdy se bez problémů dalo naplnit heslo „Ať děláš, co děláš, v optice vyděláš“.

 

Poslední roky, které máme za sebou, nás staví do úplně jiných podmínek a do jiných nepoznaných situací. Zmíněné heslo vzalo za své. Zvýšila se agresivita zákazníků, dodavatelé více šetří, mění se pohled na řešení reklamací, optici dávají nesmyslné slevy, podvádějí a dodávají jiný druh zboží, než jaký je deklarován zákazníkovi.

 

Do optického světa vstupují nové investorské skupiny, které svým chováním výrazně mění pohled laické veřejnosti na optiku jako takovou. V neposlední řadě se můžeme setkat s řadou marketingových akcí, které optiku spíš poškozují, než aby ukazovaly na význam odbornosti a vzdělání.

 

K tomu se na nás z médií hrnou pouze negativní informace a dobrá nálada zavládne jen ve chvíli, když vyhraje nějaký významný sportovec. Je v tomto divném prostředí ještě prostor na slušné chování a udržování lidských vztahů? Je v tomto prostředí prostor pro gentlemanskou dohodu?

 

Před nedávnem se konalo řízení s jednou oční optikou, která nedodržovala dobu splatnosti faktur a výrazně se opožďovala s placením. Soudce se velice podivil, když se dozvěděl, že optik si prvního v měsíci objedná po telefonu brýlové čočky (bez písemného potvrzení faxem nebo e-mailem), teprve v polovině měsíce je mu vystavena faktura, která má splatnost 14 dnů nebo i více.

 

Nevěřil, že je možné bez smlouvy takto fungovat, nevěřil, že u nás ještě může existovat takový ostrůvek obchodních vztahů, kde platí gentlemanská dohoda. Ruku na srdce, kolik z nás má uzavřenou smlouvu se svým dodavatelem? Nepokažme si to. Potíží s úřady a administrativou je více než dost, tak je škoda přidávat další mezi optikami a dodavateli.

 

Případů, kdy platí nepsaná dohoda, je v optice celá řada. Setkáme se s nimi při reklamacích, při půjčování zboží a přístrojů, při změně splátek faktur nebo u splátek při koupi nových přístrojů...

 

Na druhé straně jsou okamžiky, kdy si - někdy záměrně a někdy nevědomky - své dobré soužití (mezi optikem a dodavatelem) kazíme, nebo si nevážíme práce druhého. Všichni známe situaci, kdy jsme pozváni na nějakou akci dodavatele, kterou on plně hradí. Příkladem jsou odborné semináře nebo nedávné rozloučení se starým rokem. Dodavatel pozve optika, ten svou účast potvrdí, ovšem v den akce se omluví, v horším případě ani to ne. Dodavatel však již musí vše zaplatit, práce spojená s akcí přijde vniveč a pokud má zaplaceného přednášejícího nebo účinkujícího, tak se musí také trochu stydět.

 

Je tohle skutečně gentlemanská dohoda? Další ukázkou toho, že si nevážíme práce druhého, je okamžik, kdy s naším souhlasem přijde do optiky obchodní zástupce. Schůzka je potvrzena na hodinu přesně. Obchodní zástupce dorazí včas - a ejhle, optik nemá čas, dokonce někam odešel! Zástupce čeká v optice klidně i hodinu. Optik si to pro sebe okomentuje tím, že „zástupce přece počká, konkurence je tvrdá, tak se musí snažit“. Toho, že onomu zástupci v tom okamžiku nabouráme jeho program, že již má mít další schůzku, kde ho skutečně očekávají, si jaksi nevšímáme.

 

To, že ho vlastně firma platí zbytečně, nám uniká. Každý solidní manažer dobře ví, kolik stojí lidská práce. I v soukromém životě přece platí, že pokud přijde ohlášená návštěva, tak jsme doma a máme pro ni vytvořenu časovou rezervu. Pokud nebudeme mít čas, tak jednoduše nepotvrdíme termín. Proč tato gentlemanská dohoda v optice funguje tak nezvykle špatně?

 

Oční optika je obor, který je spojen nejenom s tím, že vytváří zisk, ale i se službou zákazníkům. Ve spojení s optometrií je to svým způsobem už i poslání. Gentlemanská dohoda, nebo také slušné chování, je jedním ze základních předpokladů budoucnosti oboru.

 

Podrobnosti najdete v časopise Česká oční optika, únor 2012.

 

Autor:  Ivan Vymyslický  

    [ Katalog firem ]

Fokus Optik, a.s., Děčín

Kvalitní a komplexní péče o zrak. Široký výběr cenově dostupných korekčních ...

OPTIK VISUEL

Široký výběr brýlí. Bezplatné vyšetření očním lékařem. Sluneční a sportovní ...

Oční optika Viktor Dutko

Provozování oční optiky.

FOKUS v.o.s., Olomouc

Kvalitní a komplexní péče o zrak. Široký výběr cenově dostupných korekčních ...

Oční optika Věra Kudláčková

Velký výběr značkových brýlových obrub, brýlová skla všech typů, sluneční ...

Oční optika Na náměstí

Široký sortiment brýlových obrub všech cenových kategorií, značkové korekční ...

Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Vygenerováno za 0.0489 sec
Informační portál mapující oblast oční optiky a optometrie. Posláním portálu je srozumitelnou formou oslovit co nejširší veřejnost se zájmem o vidění, zrak, módní trendy a konkrétní služby v oblasti oční optiky. Součástí portálu je katalog firem a jejich produktů a služeb.
Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.

Cookies

2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o.,  EXPOCOMP, spol. s r.o.