4oci.cz
Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Oční optika v Německu – tendence a vývoj

9. 1. 2013

Každoročně v této rubrice sledujeme vývoj oboru oční optika v sousedním Německu. To je známé mimo jiné tím, že má velmi dobře a přesně zpracované informace o svém trhu, vývoji a trendech.

 

 

Díky těmto informacím dokážou naši optičtí kolegové lépe a přesněji reagovat na vývoj situace na trhu. Mohou pak lépe a výhodněji investovat peníze do marketingu a také výrazně lépe vést své obchody – oční optiky.

 

Je velká škoda, že takové podrobné informace nejsou dostupné i u nás. Určité pokusy o shromáždění podobných informací v tuzemsku sice již proběhly, řada firem se však brání údaje o svém hospodaření poskytnout.

 

Využijme tedy možnost podívat se opět po roce na trh oční optiky v Německu. Některá čísla se dají použít i v ČR, jiná naopak vůbec ne, přesto je zajímavé a poučné si tato čísla prohlédnout.

 

Základní údaje roku 2011

 

Celkový obrat optického oboru i přes krizi pozvolna stoupá již několik let. Rozdíl mezi rokem 2010 a 2011 činí +2,5 %. Struktura celkového obratu je rozdělena následovně: 80,5 % obratu tvoří prodej obrub a brýlových čoček, 8,9 % tvoří prodej kontaktních čoček a 10,6 % tvoří další doplňkové zboží a naslouchadla.

 

Trend, který je jednoznačně vidět i v ČR, se v Německu potvrdil také. Vzrostl počet výměn brýlových čoček do stávajících brýlových obrub. Tímto způsobem bylo v Německu prodáno téměř 12 milionů kusů brýlových čoček. I přes zvýšení počtu výměn lehce stoupala průměrná cena prodaných brýlových čoček.

 

Pro dodavatele brýlových obrub je vždy důležitá struktura prodeje brýlových obrub podle materiálů, z nichž jsou obruby vyrobeny. Již několik let se potvrzuje, že pozvolna klesá počet prodaných vrtaných brýlí – v roce 2011 klesl jejich prodej z 3,8 % na 3,6 %.

 

V kategorii brýlových čoček všechny překvapil výrazný nárůst prodeje víceohniskových brýlových čoček. Podíl mezi jednoohniskovými a víceohniskovými čočkami dosáhl historického poměru 66,8 % ku 33,2 %. Stejně tak i nadále roste počet prodaných plastových brýlových čoček, a to přesto, že se v době krize očekával větší návrat minerálních čoček.

 

Podobně jako v ČR i v Německu kontinuálně roste počet provozoven očních optik. Ve snaze získat větší podíl na trhu a zvýšit obrat firem se otvírají nové provozovny, které často s posláním oční optiky nemají mnoho společného.

 

Počet optik v České republice již lehce přesáhl 1400. V Německu je provozoven již 12 030, v roce 2010 jich bylo 11 960. Jednoduchým dělením zjistíme, že v České republice připadá na jednu oční optiku 7 500 obyvatel včetně dětí a kojenců. V Německu je to 6 650 obyvatel.

 

Určitou kuriozitou, kterou v tuzemsku neznáme, je to, že v Německu je na pracovních úřadech měsíčně evidováno průměrně 800 optiků, kteří jsou nezaměstnaní a hledají práci. Růst počtu optik se samozřejmě nevyhnul ani řetězcům. Podíl počtu optik patřících do řetězců dosáhl v roce 2011 necelých 16 % (celkem 1 869 provozoven).

 

Abychom měli přehled o struktuře očních optik v Německu kompletní, doplňme si ještě počet optik, které jsou členy některého nákupního a marketingového sdružení. V Německu se jedná o velmi populární metodu zlepšování jak ekonomických, tak především marketingových možností nezávislých optik. V ČR je uvedený způsob sdružování stále velmi opatrný a rozhodně nedostatečný. Otázkou je, co česká sdružení nabízejí.

 

Při výčtu struktury optik v Německu nelze vynechat fenomén, kterým je řetězec Fielmann. Společnost Fielmann má v současnosti více než 600 provozoven a v roce 2011 dosáhla obratu 1,053 mil. eur. V optikách Fielmann se prodalo celkem 6,74 milionu brýlí, což je 32 brýlí denně na každou provozovnu. V optikách, ve skladech a v centrále pracuje celkem 14 214 zaměstnanců.

 

Jak jsem zmínil již v úvodu, je velká škoda pro český trh, že dodavatelé a optici nejsou schopni se dohodnout na spolupráci a pomoci tak statistická čísla v České republice výrazně zpřesnit.

 

Podrobnosti najdete v časopise Česká oční optika, č. 3, 2012.

Výsledky za rok 2012 budou k dispozici v polovině roku 2013 (pozn. red.).

 

Autor:  Ivan Vymyslický  

    [ Katalog firem ]

GrandOptical, NC Královo Pole

Měření zraku, široká nabídka dioptrických i slunečních brýlí, brýlových i ...

JK Invest CZ, s.r.o.

Dovoz a distribuce brýlových obrub značek Josef Klir eyewear, Arsenik ...

OČNÍ OPTIKA Karel Raboň

Prodej dioptrických a slunečních brýlí, doplňkový sortiment.

GrandOptical, Arkády Pankrác Praha

Široká nabídka dioptrických i slunečních brýlí, brýlových čoček a ...

Optika D&O

Široký výběr dioptrických i slunečních brýlí, měření zraku, odborné ...

Optik Spektrum

Komplexní profesionální služby v oboru oční optiky. Značkové brýlové obruby ...

Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Vygenerováno za 0.0499 sec
Informační portál mapující oblast oční optiky a optometrie. Posláním portálu je srozumitelnou formou oslovit co nejširší veřejnost se zájmem o vidění, zrak, módní trendy a konkrétní služby v oblasti oční optiky. Součástí portálu je katalog firem a jejich produktů a služeb.
Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.

Cookies

2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o.,  EXPOCOMP, spol. s r.o.