4oci.cz
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Oční optika v Německu – tendence a vývoj

9. 1. 2013

Každoročně v této rubrice sledujeme vývoj oboru oční optika v sousedním Německu. To je známé mimo jiné tím, že má velmi dobře a přesně zpracované informace o svém trhu, vývoji a trendech.

 

 

Díky těmto informacím dokážou naši optičtí kolegové lépe a přesněji reagovat na vývoj situace na trhu. Mohou pak lépe a výhodněji investovat peníze do marketingu a také výrazně lépe vést své obchody – oční optiky.

 

Je velká škoda, že takové podrobné informace nejsou dostupné i u nás. Určité pokusy o shromáždění podobných informací v tuzemsku sice již proběhly, řada firem se však brání údaje o svém hospodaření poskytnout.

 

Využijme tedy možnost podívat se opět po roce na trh oční optiky v Německu. Některá čísla se dají použít i v ČR, jiná naopak vůbec ne, přesto je zajímavé a poučné si tato čísla prohlédnout.

 

Základní údaje roku 2011

 

Celkový obrat optického oboru i přes krizi pozvolna stoupá již několik let. Rozdíl mezi rokem 2010 a 2011 činí +2,5 %. Struktura celkového obratu je rozdělena následovně: 80,5 % obratu tvoří prodej obrub a brýlových čoček, 8,9 % tvoří prodej kontaktních čoček a 10,6 % tvoří další doplňkové zboží a naslouchadla.

 

Trend, který je jednoznačně vidět i v ČR, se v Německu potvrdil také. Vzrostl počet výměn brýlových čoček do stávajících brýlových obrub. Tímto způsobem bylo v Německu prodáno téměř 12 milionů kusů brýlových čoček. I přes zvýšení počtu výměn lehce stoupala průměrná cena prodaných brýlových čoček.

 

Pro dodavatele brýlových obrub je vždy důležitá struktura prodeje brýlových obrub podle materiálů, z nichž jsou obruby vyrobeny. Již několik let se potvrzuje, že pozvolna klesá počet prodaných vrtaných brýlí – v roce 2011 klesl jejich prodej z 3,8 % na 3,6 %.

 

V kategorii brýlových čoček všechny překvapil výrazný nárůst prodeje víceohniskových brýlových čoček. Podíl mezi jednoohniskovými a víceohniskovými čočkami dosáhl historického poměru 66,8 % ku 33,2 %. Stejně tak i nadále roste počet prodaných plastových brýlových čoček, a to přesto, že se v době krize očekával větší návrat minerálních čoček.

 

Podobně jako v ČR i v Německu kontinuálně roste počet provozoven očních optik. Ve snaze získat větší podíl na trhu a zvýšit obrat firem se otvírají nové provozovny, které často s posláním oční optiky nemají mnoho společného.

 

Počet optik v České republice již lehce přesáhl 1400. V Německu je provozoven již 12 030, v roce 2010 jich bylo 11 960. Jednoduchým dělením zjistíme, že v České republice připadá na jednu oční optiku 7 500 obyvatel včetně dětí a kojenců. V Německu je to 6 650 obyvatel.

 

Určitou kuriozitou, kterou v tuzemsku neznáme, je to, že v Německu je na pracovních úřadech měsíčně evidováno průměrně 800 optiků, kteří jsou nezaměstnaní a hledají práci. Růst počtu optik se samozřejmě nevyhnul ani řetězcům. Podíl počtu optik patřících do řetězců dosáhl v roce 2011 necelých 16 % (celkem 1 869 provozoven).

 

Abychom měli přehled o struktuře očních optik v Německu kompletní, doplňme si ještě počet optik, které jsou členy některého nákupního a marketingového sdružení. V Německu se jedná o velmi populární metodu zlepšování jak ekonomických, tak především marketingových možností nezávislých optik. V ČR je uvedený způsob sdružování stále velmi opatrný a rozhodně nedostatečný. Otázkou je, co česká sdružení nabízejí.

 

Při výčtu struktury optik v Německu nelze vynechat fenomén, kterým je řetězec Fielmann. Společnost Fielmann má v současnosti více než 600 provozoven a v roce 2011 dosáhla obratu 1,053 mil. eur. V optikách Fielmann se prodalo celkem 6,74 milionu brýlí, což je 32 brýlí denně na každou provozovnu. V optikách, ve skladech a v centrále pracuje celkem 14 214 zaměstnanců.

 

Jak jsem zmínil již v úvodu, je velká škoda pro český trh, že dodavatelé a optici nejsou schopni se dohodnout na spolupráci a pomoci tak statistická čísla v České republice výrazně zpřesnit.

 

Podrobnosti najdete v časopise Česká oční optika, č. 3, 2012.

Výsledky za rok 2012 budou k dispozici v polovině roku 2013 (pozn. red.).

 

Autor:  Ivan Vymyslický  

    [ Katalog firem ]

Optika Spott Praha, s.r.o.

Prodej brýlových obrub a slunečních brýlí. Poskytování poradenství.

Oční optika Tomková

Prodej dioptrických, slunečních a sportovních brýlí. Prodej kontaktních ...

Highlight optic s.r.o.
TAG HEUER - unikátní luxusní kolekce slunečních, sportovních a dioptrických ...

Optika Kaprovka

Prodáváme brýlové čočky firmy Essilor - plastové včetně polykarbonátu i ...

AM OPTIK STUDIO, spol. s r.o.

Nabízíme zhotovení dioptrických brýlí, odborné oční vyšetření, aplikace ...

OTTLENS optik s.r.o.

Široký výběr brýlových obrub pro náročné, brýlové čočky pro všechny typy ...

eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Vygenerováno za 0.0391 sec
Informační portál mapující oblast oční optiky a optometrie. Posláním portálu je srozumitelnou formou oslovit co nejširší veřejnost se zájmem o vidění, zrak, módní trendy a konkrétní služby v oblasti oční optiky. Součástí portálu je katalog firem a jejich produktů a služeb.
Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.

Cookies

2023 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o.,  EXPOCOMP, spol. s r.o.