Globalizace
Toto nové slovo v sobě mimo jiné skrývá i to, že vše je propojeno a vzdálenosti neexistují. Obecně se dá říct, že ve světě nastává obrovský přetlak a přebytek peněz a jejich majitelé se je snaží výhodně investovat, což opět generuje další zisky a peníze. Protože obor oční optika patří mezi ty, které nedisponují mnoha penězi (ve srovnání s bankovnictvím, energetikou, farmakologií a dalšími obory), přichází ruka globalizace do našeho oboru až teď. Všechny velké podniky byly již přerozděleny, pospojovány. Teď je na řadě oční optika. Důkazy o tomto jevu lze najít nejen u dodavatelů, ale i u očních optik. Níže uvádíme několik příkladů.
– Čínská firma Moulin koupila firmy Metzler a Nigura.
– Firma Essilor sloučila firmy BBGR a R+H.
– Společnost Rodenstock povolila vstup investora Permira.
– Firma Zeiss změnila svůj status na akciovou společnost.
– Největší řetězec v Evropě Pearl pohltil společnost Apollo.
– Maďarský řetězec Fotex koupil Carrefour CZ a PL.
Slevy, bonusy, výroba
Jedno z klasických hesel každého nákupu zní: Cena se má vždy zpochybnit! Toto heslo však v poslední době bere za své. Je tomu tak proto, že je vyvíjen obrovský tlak na to, aby byly poskytovány slevy, bonusy a rabaty, což nutí výrobce snižovat výrobní náklady. Možnosti snižovat výrobní náklady jsou však v Evropě značně vyčerpány. Výroba se tak přesouvá na východ (do Číny, Thajska či Hongkongu). Pro Evropu to znamená úbytek pracovních míst, nárůst nezaměstnanosti a pokles koupěschopnosti obyvatelstva. Vláda v Německu dokonce v současné době vyhlásila program v boji proti slevám za každou cenu. Paradoxně tak investujeme v Asii, která postupně bohatne a své peníze investuje do nákupu firem v Evropě, a tím vytváří v našem oboru obrovské výrobně prodejné koncerny.
Noví hráči z východu se zanedlouho jistě objeví i v maloobchodě. Zakoupí určité sítě očních optik a jejich odlišné chování v podnikání vnese nám všem do oboru novou atmosféru. Přirozeně se nabízí otázka, jak se v této situaci zachovat. Odpověď rozhodně není jednoduchá a řešení je nesnadné. V každém případě je nutno udržet a postupně zvyšovat marže v oční optice. Zároveň bychom neměli podlehnout cenové válce a snižovat ceny, měli bychom mít vytvořené rezervy a věnovat se servisu a obsluze zákazníka. K tomu všemu je nutno mít pod dokonalou kontrolou náklady firmy a dále se vzdělávat.
Řetězce, nákupní sdružení a ti ostatní
V oblasti maloobchodu je trendem spojovat se do řetězců a nákupních sdružení. Následující tabulka ukazuje vybrané země a podíl řetězců a nezávislých optik na trhu. Kromě Itálie, která je specifická, neboť v ní optici svým osobním přístupem k zákazníkům mají před řetězci neustále navrch, je zřejmé, kam se řetězce a nákupní sdružení budou dále posouvat. Jak v Čechách, tak i na Slovensku existuje pro řetězce poměrně velký prostor, bude tedy záležet především na tom, jak se s tím faktem nezávislí prodejci v obchodě a servise vyrovnají.
Do oboru oční optika vstupují lidé a skupiny, které nemají vzdělání v oboru, ale mají dostatečné množství finančních prostředků. To je svým způsobem zvýhodňuje. Naučili se jinému myšlení, jinému stylu řízení a vyjednávání. Zatímco oční optik pracuje převážně intuitivně, srdcem a svou odborností, jeho konkurence využívá znalosti marketingu, finančního řízení a investování. Pro klasického očního optika to znamená další sebevzdělání i v těchto ekonomicko-marketingových oborech. Majitelé optik, kteří dnes mají více zaměstnanců, se stávají postupně manažery a méně se věnují vlastnímu prodeji. Manažerské dovednosti je ovšem v minulosti ve škole nikdo neučil, takže se často stává, že při investování, personální práci atd. činí chyby.
Zákazníci, konkurence
Důležité faktory, které je v marketingu nutno sledovat, jsou kupní síla obyvatelstva, změny zvyklostí, věková struktura, ekonomické ukazatele regionu a státu. Níže je uvedena pouze malá ukázka analýzy regionu východních Čech. Když se nad touto ukázkou zkusíme zamyslet, jistě budeme schopni vymyslet mnoho zajímavých akcí na podporu prodeje našich produktů.
VÝCHODNÍ ČECHY
Počet obyvatel regionu východních Čech činí 1 053 000, tj. 10,3 % obyvatel ČR.
Průměrná mzda představuje 15 417 Kč (přičemž průměrná mzda ve 2. čtvrtletí roku 2004 představuje v ČR 17 817 Kč). Čtvrtina domácností vykazuje příjem nad 20 tisíc Kč.
Vybavenost domácností (v %)
Nikdy bychom neměli zapomínat na to, jak důležité je neustále se porovnávat s konkurencí. Nezáleží totiž jenom na ceně, otvírací době a prodávaná značce obrub. (O tomto tématu jsme pojednávali již v některých z předchozích čísel časopisu Česká oční optika).
Závěrem snad jenom jedinou myšlenku. Říkalo se kdysi, že jediné, co má člověk v životě jisté, je jeho vlastní smrt. Dovolil bych si přidat, že jediné, co je jisté v podnikání, je jistota změny. Ten, kdo pochopí tuto psychologii a přijme ji za svou, bude mít určitě o dobrou budoucnost postaráno.
Autor: Ivan Vymyslický
2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o., EXPOCOMP, spol. s r.o.