České ikony komiksu na brýlích – nové brýle Čtyřlístek zaujaly svým nápadem
Foto: Petr Fajkoš
Na našich stránkách pokračujeme tímto rozhovorem v představování těch, kteří nám letos mohou zodpovědět otázky týkající se módy v oblasti brýlí, technologií a zajímavých nápadů. Letos, v roce 2011, zaujali svými novými brýlemi, přístroji či doplňky nejen odborníky, ale i laiky na letošním veletrhu OPTA a získali za ně ocenění. Jejich rozhovory můžete pojmout jako inspiraci a návod, čeho si všímat ve světě brýlí.
Jaký je zájem o Vaše nové brýle Čtyřlístek?
Během veletrhu OPTA jsme prodali několik stovek kusů, to považuji za velký úspěch.
Kdo konkrétně přišel na nápad dát postavičky ze Čtyřlístku na brýle?
Hledali jsme zajímavé tržní segmenty. Máme děti a víme, co čtou, co je zajímá.
Existují cizí značky, takže máte možnost hledat u nich, anebo se podíváte na vlastní trh, kde jsou k dispozici taky určité segmenty - značky - jako například Krteček. Roli hrálo i naše fandovství. S panem Jaroslavem Němečkem, který postavičky vytvořil, jsme se domluvili a získali jsme na něj licenci.
Co licence konkrétně obnáší?
Za licenci se zaplatí a obsahuje dohodu s autorem, co můžeme a co nesmíme. Design je náš, ale pan Němeček vše schvaluje. Postupně s ním rozvíjíme spolupráci.
Jaké připomínky autor například měl?
Třeba to, jak má být umístěný motiv Fifinky.
Která postavička je nejpopulárnější?
Fifinka je jediná pro děvčata. U chlapců záleží na tom, co si vyberou, ale nejpopulárnější je vynálezce Myšpulín.
Jaké bylo chování Vašich odběratelů za rok 2010?
Ověřili jsme si, že inovace - hlavně designová - zvyšuje poptávku. Vytváříme nové, dobře prodejné modely a kolekce za odpovídající cenu a zájem trvá.
Takže nové kolekce jsou vždycky dobrý krok.
Nová, pěkná kolekce je vždycky tím nejlepším krokem. Lidé novou nabídku pochopí, design je totiž emocionální záležitost - buď se člověku líbí, nebo ne. Jako velkoobchodník vím, že když je obruba pěkná, prodává se.
Jakým dalším směrem se vyvíjejí nové kolekce? Držíte se nějakého osvědčeného konceptu?
Každý trh je specifický. Hodně značek přebíráme z ciziny. Přitom bohužel 30 % musíme filtrovat.
Proč je třeba filtrovat?
Částečně filtrujeme třeba trend retro. U nás je zatím zájem minimální, nemáme tady totiž tradici. I jinde v Evropě je to věc jen určité skupiny lidí a u nás je ta skupina ještě menší. Retro se objeví možná ve větších městech, v Praze, Brně, u mladých lidí nebo u lidí, kteří pracují v zahraničních firmách. Je to totiž hrdinství, vyčnívat, nosit masivní retroobruby. Nepůjde proto o masový trend.
Jsou podle Vás v nošení brýlí odvážnější ženy, nebo muži?
Určitě ženy. Pro muže je móda relativnější.
Považujete Čechy - co se brýlí týče - za konzervativní?
Určitě. Třeba na Slovensku jsou odvážnější. Je to dáno povahou národa. Slováci jsou emotivnější, tlak na módu je tam větší. Češi jsou spořivější, uměřenější, usedlejší. Preferují skrytou kvalitu, podobně jako Němci.
Na jaké země se orientujete?
Na německy mluvící země. Mají k nám nejblíž tvarem i barvami, jistou strohostí. Například Italové preferují jiné tvary i barvy. Shrnul bych to takto: trendy mohou být různé, ale nakonec záleží na uživateli. Jen málokdo je natolik odvážný, že jde proti proudu.
Autor: Eva Klapalová
2023 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o., EXPOCOMP, spol. s r.o.