4oci.cz
Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Vývoj nového přístroje trvá přibližně 4 roky

29. 4. 2011

Přinášíme další – čtvrtý – dílek ze série našich rozhovorů nad letošními nejzajímavějšími výrobky v oboru optiky a optometrie, které vyvolaly zájem jak odborníků, tak laiků. Stojí za to je sledovat – představují řemeslný um a nápaditost. Rozhovory můžete pojmout jako inspiraci a návod, čeho si všímat ve světě brýlí.

Brousicí přístroj Mr. Blue brousí na kotoučích či pomocí frézy

Originální velikost  Brousicí přístroj Mr. Blue brousí na kotoučích či pomocí frézy

Foto: Eva Klapalová

Brousicí přístroj Mr. Blue brousí na kotoučích či pomocí frézy Pohled na kotouče brousicího přístroje Mr. Blue

 

 

Dnes s námi hovoří Milan Terš ze společnosti Essilor s.r.o. o brousicím systému Mr. Blue, přístroji, který byl oceněn na letošním veletrhu OPTA v Brně.

 

V čem je podle Vás nový systém Mr. Blue speciální?

Dokáže jako jeden z mála automatických brusných systémů zabrousit všechny druhy brýlových čoček i například včetně speciálních zakřivených čoček do sportovních obrub, a to i bázi 8. Navíc vymodeluje fazetu přesně tam, kde je potřeba.

 

V čem je proti existujícím systémům tento podle Vás lepší?

Trend v brýlových čočkách směřuje k lepším hydrofobním vlastnostem, odolným proti prachu, nečistotám, vodě aj. Na těchto brýlových čočkách ale všeobecně hůř drží přílepky a je potřeba používat přílepky speciální. Díky špatné přilnavosti přílepky může dojít k pootočení osy. Pokud se to stane, drahá čočka se zničí. Essilor to vyřešil systémově – všechny brýlové čočky Essilor mají už z výroby nanesenou speciální protiskluzovou úpravu přímo na povrchu čočky, takže k pootočení nedochází. Ale u jiných brýlových čoček, kde se používají speciální přílepky, se to stát může.

 

Tento automat brousí buď na brusných kotoučích jako ostatní automaty, ale umí brousit také pomocí frézy, která tvar čočky nejprve předbrousí, ořízne. Čočka pak není při zábrusu tolik namáhaná a minimalizuje se tak možnost pootočení brýlové čočky. Tento systém je jediný, který toto dokáže.

 

Vrtání mají i další automaty, dotykové obrazovky taky. V ceně tohoto automatu je teď i speciální internetový přístup. Systém je stále on-line, takže pokud přijde nový upgrade, je automaticky k dispozici. Do systému se dá vstoupit i pomocí dálkového přístupu, což znamená, že základní nastavení velikostí a pozice fazety lze udělat přes internet bez návštěvy servisního technika, což nám šetří čas za cestu do optiky a optikům peníze. Další nezanedbatelná výhoda je ta, že světoví výrobci brýlí poskytují tvary čoček a kvóty na vrtání dírek, takže nemusíte parametry brýlí nastavovat ručně. Stačí se bezplatně připojit k databázi tvarů, vybrat si například Tag Heuer 0301 a máte přesný tvar i pozici dírek. A stejně tak pokud brousíte nějaké brýle častěji, můžete si jejich tvar a případnou pozici dírek uložit přímo do archivu v paměti brusu.

 

Jak dlouho se takový přístroj vyvíjí?

Vývoj nového přístroje trvá přibližně 4 roky.

 

Jak určujete, jaké nové parametry má nový přístroj mít?

Každým rokem se objevují nové typy obrub. Záleží na velikosti očnice, ale i na materiálu. Před 15 lety se brousily například hlavně velké očnice a z materiálů se používaly maximálně plasty. Dnes existují polykarbonáty, vysoké indexové materiály a další typy materiálů – a každý tento materiál si žádá jiný typ broušení, takže u nového přístroje je třeba vyvinout například nový typ kotoučů a nový způsob broušení.

 

Jaké typy kotoučů má přístroj Mr. Blue?

Na přebrušování používá buď frézu, nebo kotouče. Těch je několik druhů – na plast, který se používá i na polykarbonát, a vypadá trošku jako pilník. Další dva kotouče jsou diamantové. Ty se používají na jiné typy brýlových čoček a na finální úpravy. Jsou tak tvrdé, že se čistí speciálními čisticími kameny, tím se oživují. Dále se využívá vrtáků a speciálních kotoučů pro vytvoření krycí fazety.

 

Jak probíhá testování nového přístroje?

Probíhá už ve vývojovém středisku ve Francii. K nám se dostane už hotový výrobek splňující zadané požadavky.

 

Ukazujete mi teď, jak pracuje nový brousicí systém Mr. Blue, konkrétně to, jak opracovává čočku z materiálu Trivex, který je prý těžké zabrousit.

Je to podobné jako u polykarbonátu. Ten se musí brousit nasucho a voda pouze odvádí vytvořený prach. U Trivexu to funguje na podobném speciálním principu. Trivex se předbrušuje sice s vodou, aby se chladil, ale zůstávají na něm připečené špony materiálu. Po předbroušení již stroj brousí na sucho, tyto špony odpadnou a čočka se bez problémů dobrousí i vyleští. Trvá to delší dobu, ale není to problém. Zní to možná složitě, ale pro optika je opracování jakékoliv brýlové čočky stejné – prostě vybere, co chce brousit, a stiskne knoflík. O ostatní se postará Mr. Blue sám.

 

Kolik za rok prodáte přístrojů?

Od revoluce v roce 1989 do teď jsme prodali odhadem více než 650 brusů. Máme více než 50 % trhu, o zbytek trhu se dělí ostatní firmy. Brusů ročně na kusy prodáme mezi 30–40 kusy. Levnější brusy začínají cenově na 300 tisících, tento poslední typ – nejdražší verze – stojí přes milion korun. Brus optika vyměňuje cca po 4–8 letech a optici většinou dávají přednost kvalitě a dobrému servisu.

 

Jaký zájem mají čeští optici o tento přístroj?

V České republice je Mr. Blue na trhu rok a půl a dá se říct, že už je trhem „odzkoušený“. Za minulý rok jsme prodali dvanáct přístrojů, letos na OPTĚ jsme během prvních dnů získali šest objednávek, ale OPTA pak ještě pokračovala. Záleží taky hodně na reklamě a na tom, co si optici mezi sebou o přístroji řeknou.

 

Jakým způsobem pracujete s reklamou?

Reklamy zadáváme hlavně do odborných časopisů, jako je například Česká oční optika. Dále kontaktujeme přímo zákazníky, kteří už mají naše brusy, ale oslovujeme zákazníky také jinými způsoby, například pomocí veletrhu OPTA. Několikrát do roka v šesti velkých městech v republice pořádáme „Road Show“ – výjezdní školení spojené s rautem, kde si zákazníci mohou brusy vyzkoušet. A v neposlední řadě nám pomáhají odborné soutěže. V roce uvedení získal Mr. Blue zlatou palmu Silmo a v letošním roce získal ocenění Top Opta v kategorii brousících automatů. To hovoří za vše.

 

Autor:  Eva Klapalová  

    [ Katalog firem ]

Optika D&O

Široký výběr dioptrických i slunečních brýlí, měření zraku, odborné ...

Optik Melíšek

Nabízíme zrakové zkoušky, rychlé zhotovení brýlí, širokou nabídku obrub a ...

AD OPTIK Alexandra Dranková

Zabýváme se výrobou a prodejem oční optiky, kontaktních čoček dioptrických i ...

Oční optika Růžena Augustinová

Prodej dioptrických brýlí, slunečních brýlí a kontaktních čoček. Měření ...

Oční optika Šimůnková

Prodej a zhotovení brýlí, opravy a servis. Měření zraku optometristou ...

Oční optika Tkáčová Eva

Brýlové obruby všech cenových relací. Kolekce značek Aigner, Bruno Banani ...

Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Vygenerováno za 0.0565 sec
Informační portál mapující oblast oční optiky a optometrie. Posláním portálu je srozumitelnou formou oslovit co nejširší veřejnost se zájmem o vidění, zrak, módní trendy a konkrétní služby v oblasti oční optiky. Součástí portálu je katalog firem a jejich produktů a služeb.
Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.

Cookies

2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o.,  EXPOCOMP, spol. s r.o.