Uvedený typ obrub je dnes k dispozici za výhodné ceny pro konečného zákazníka, což jejich podíl na trhu zvyšuje. Zpracování brýlí je relativně jednoduché a přístrojové vybavení nutné v optice již také není nedostupné. Často se montáž těchto brýlí přenechá na zábrusové centrum, kterých je v České republice také více než dost. Proč tedy narůstá procentuální podíl reklamací u tohoto segmentu brýlí? Důvodů je několik.
1. Špatné poradenství při prodeji
Po našem výkladu a ukázce vázaných brýlí získá zákazník pocit, že jde o brýle skoro nezničitelné. Tomu pak odpovídá zákazníkova péče o brýle. Různé kroucení brýlemi před zákazníkem a ukázka neuvěřitelné pružnosti vede k pocitu, že se jedná o fantastický materiál. Při této ukázce však bohužel máme v obrubě fólie, které mají jiné vlastnosti než brýlové čočky, jež budou později zabroušené. Jejich fyzikální vlastnosti změní celou tuhost brýlové obruby. Výsledek je potom předvídatelný. Pokud zákazník udělá s brýlemi to stejné, co jsme mu předvedli v optice, dojde k poškození, a to zejména zabroušené brýlové čočky. Jak uvedenou reklamaci posoudit? Z technického hlediska je to jasné – vysoké a nevhodné mechanické namáhání. Z prodejního hlediska však ne – je skutečně vinen zákazník, když jsme ho to v podstatě naučili? Ze zkušenosti je mi známo, že se to v praxi vyřeší tak, že reklamaci poprvé uznáme a pokusíme se to „hodit“ na dodavatele zábrusu.
2. Nevhodná okrajová tloušťka brýlových čoček
Každý typ materiálu brýlové čočky mé jinou pružnost a tím i odolnost proti mechanickému namáhání. Od toho se odvíjí i minimální okrajová tloušťka. Dodavatelé brýlových obrub a zábrusových center se brání tím, že přímo stanovují, s jakou minimální okrajovou tloušťkou je potřebné pracovat. Ne vždy jsou však tato pravidla dodržena a často bývá i sám optik překvapen, co prodal a jak je to na okraji tenké. Protože nechce vše znovu předělávat, vydá brýle zákazníkovi a čeká, co bude. Přitom by v době dnešní počítačové techniky stačilo vše přímo před zákazníkem spočítat a navrhnout mu optimální řešení a tím ho také připravit na výsledek. Je někdy až překvapující, jak tuto možnost zanedbáváme i v době, kdy máme na zákazníka tolik času jako nikdy jindy. Jaká tedy je správná okrajová tloušťka? V Zásadách posuzování kvality práce očního optika (poslední novelizace tohoto oborového normativu byla schválena naším SČOO v roce 2009 a plné znění najdete na www.scoo.cz) je uvedeno: dostatečná okrajová tloušťka je minimálně 1,7 mm. To je hodnota, která je v případě hodnocení rozhodující pro posouzení správné práce optika třeba i před soudem.
3. Drážka na silon
Zdá se to být jednoduché. Mám vhodné zařízení, udělám drážku a natáhnu silon do brýlové čočky. Skutečnost je trochu jiná. Výrobci brýlových čoček se doposud nedomluvili – a myslím, že se ani nedomluví – na tloušťce silonu. Tudíž ne vždy má silon stejný průměr. Ne vždy také uděláme drážku stejně hlubokou a širokou. Výsledkem tohoto zabroušení je velmi silné vnitřní pnutí, které je v brýlové čočce vyvoláno. Toto pnutí často brýlovou čočku v místě drážky rozevírá a čočka při běžném odložení brýlí na stůl praskne, ale nevypadne. Zákazník pozoruje na čočce něco jako vznikající bublinu a jde vše reklamovat. Další část obruby a brýlové čočky, kde vznikne velké pnutí, je místo, kde je silon ukončen.
Kvalitní oční optika by správně neměla vydat zakázku, u které nebylo kontrolováno vnitřní pnutí. Kontrola je primitivní, jednoduchá a dostatečná. Je možno použít jednoduchého pravidla: Pokud vidíte vnitřní pnutí již krásně barevně ve všech barvách duhy, je pnutí vysoké a mělo by být drobnou úpravou sníženo. Plast obecně snáší pnutí dobře, ale vše má své hranice.
Na níže uvedených obrázcích je několik příkladů, kdy byl silon v průměru větší než samotná potřebná drážka. Výsledkem je pomalé a postupné prasknutí brýlové čočky. Reklamace byla původně chybně posouzena jako neoprávněná.
Podíl tzv. vázaných brýlí na trhu se bude i nadále zvyšovat. Obliba těchto brýlí u konečných nositelů stoupá. Věnujme proto tomuto druhu brýlí jak při prodeji, tak při zábrusu potřebnou pozornost. Vyvarujme se zbytečných reklamací a ztráty důvěry zákazníka k tomuto typu produktu. Držím vám všem palec.
Autor: Ivan Vymyslický
2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o., EXPOCOMP, spol. s r.o.