4oci.cz
Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Soudní znalec v oční optice: reklamace v praxi III.

28. 6. 2010

„Je nám líto, ale reklamace je neoprávněná. Poškození bylo způsobeno mechanickým namáháním. U obrub na silon se tato závada běžně nestává.“ Další příklad, který se za poslední rok několikráte znásobil. Není divu. Obliba brýlí s provedením tzv. na silon rok od roku roste. Tento typ brýlí je lehký, relativně stabilní, nabízí velké množství modifikací a módních možností.

 

Uvedený typ obrub je dnes k dispozici za výhodné ceny pro konečného zákazníka, což jejich podíl na trhu zvyšuje. Zpracování brýlí je relativně jednoduché a přístrojové vybavení nutné v optice již také není nedostupné. Často se montáž těchto brýlí přenechá na zábrusové centrum, kterých je v České republice také více než dost. Proč tedy narůstá procentuální podíl reklamací u tohoto segmentu brýlí? Důvodů je několik.

1. Špatné poradenství při prodeji
Po našem výkladu a ukázce vázaných brýlí získá zákazník pocit, že jde o brýle skoro nezničitelné. Tomu pak odpovídá zákazníkova péče o brýle. Různé kroucení brýlemi před zákazníkem a ukázka neuvěřitelné pružnosti vede k pocitu, že se jedná o fantastický materiál. Při této ukázce však bohužel máme v obrubě fólie, které mají jiné vlastnosti než brýlové čočky, jež budou později zabroušené. Jejich fyzikální vlastnosti změní celou tuhost brýlové obruby. Výsledek je potom předvídatelný. Pokud zákazník udělá s brýlemi to stejné, co jsme mu předvedli v optice, dojde k poškození, a to zejména zabroušené brýlové čočky. Jak uvedenou reklamaci posoudit? Z technického hlediska je to jasné – vysoké a nevhodné mechanické namáhání. Z prodejního hlediska však ne – je skutečně vinen zákazník, když jsme ho to v podstatě naučili? Ze zkušenosti je mi známo, že se to v praxi vyřeší tak, že reklamaci poprvé uznáme a pokusíme se to „hodit“ na dodavatele zábrusu.

2. Nevhodná okrajová tloušťka brýlových čoček
Každý typ materiálu brýlové čočky mé jinou pružnost a tím i odolnost proti mechanickému namáhání. Od toho se odvíjí i minimální okrajová tloušťka. Dodavatelé brýlových obrub a zábrusových center se brání tím, že přímo stanovují, s jakou minimální okrajovou tloušťkou je potřebné pracovat. Ne vždy jsou však tato pravidla dodržena a často bývá i sám optik překvapen, co prodal a jak je to na okraji tenké. Protože nechce vše znovu předělávat, vydá brýle zákazníkovi a čeká, co bude. Přitom by v době dnešní počítačové techniky stačilo vše přímo před zákazníkem spočítat a navrhnout mu optimální řešení a tím ho také připravit na výsledek. Je někdy až překvapující, jak tuto možnost zanedbáváme i v době, kdy máme na zákazníka tolik času jako nikdy jindy. Jaká tedy je správná okrajová tloušťka? V Zásadách posuzování kvality práce očního optika (poslední novelizace tohoto oborového normativu byla schválena naším SČOO v roce 2009 a plné znění najdete na
www.scoo.cz) je uvedeno: dostatečná okrajová tloušťka je minimálně 1,7 mm. To je hodnota, která je v případě hodnocení rozhodující pro posouzení správné práce optika třeba i před soudem.

3. Drážka na silon
Zdá se to být jednoduché. Mám vhodné zařízení, udělám drážku a natáhnu silon do brýlové čočky. Skutečnost je trochu jiná. Výrobci brýlových čoček se doposud nedomluvili – a myslím, že se ani nedomluví – na tloušťce silonu. Tudíž ne vždy má silon stejný průměr. Ne vždy také uděláme drážku stejně hlubokou a širokou. Výsledkem tohoto zabroušení je velmi silné vnitřní pnutí, které je v brýlové čočce vyvoláno. Toto pnutí často brýlovou čočku v místě drážky rozevírá a čočka při běžném odložení brýlí na stůl praskne, ale nevypadne. Zákazník pozoruje na čočce něco jako vznikající bublinu a jde vše reklamovat. Další část obruby a brýlové čočky, kde vznikne velké pnutí, je místo, kde je silon ukončen.

Kvalitní oční optika by správně neměla vydat zakázku, u které nebylo kontrolováno vnitřní pnutí. Kontrola je primitivní, jednoduchá a dostatečná. Je možno použít jednoduchého pravidla: Pokud vidíte vnitřní pnutí již krásně barevně ve všech barvách duhy, je pnutí vysoké a mělo by být drobnou úpravou sníženo. Plast obecně snáší pnutí dobře, ale vše má své hranice.

Na níže uvedených obrázcích je několik příkladů, kdy byl silon v průměru větší než samotná potřebná drážka. Výsledkem je pomalé a postupné prasknutí brýlové čočky. Reklamace byla původně chybně posouzena jako neoprávněná.

Podíl tzv. vázaných brýlí na trhu se bude i nadále zvyšovat. Obliba těchto brýlí u konečných nositelů stoupá. Věnujme proto tomuto druhu brýlí jak při prodeji, tak při zábrusu potřebnou pozornost. Vyvarujme se zbytečných reklamací a ztráty důvěry zákazníka k tomuto typu produktu. Držím vám všem palec.

 

Autor:  Ivan Vymyslický  

    [ Katalog firem ]
NOVARTIS s.r.o., sector CIBA VISION
Světový výrobce kontaktních čoček a roztoků pro péči o kontaktní ...

Vojtěch Rydlo - OPTIK

Prodej brýlí dioptrických, slunečních, dětských. Brýlové čočky, kontaktní ...

Fokus Optik, a.s., Brno 2

Kvalitní a komplexní péče o zrak. Široký výběr cenově dostupných korekčních ...

SALAC FASHION s.r.o.

Velkoobchod s optickým zbožím. Zastoupení značek: NICI, VULKAN, MENZ, HERA ...

Overoptic (Optika U Štíra) ...

Prodej dioptrických a slunečních brýlí, kontaktních čoček a příslušenství ...

OPTIKA OLGA BARTOŇOVÁ

Značkové brýlové čočky, velký výběr obrub pomocí kamerového systému a ...

Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Vygenerováno za 0.0757 sec
Informační portál mapující oblast oční optiky a optometrie. Posláním portálu je srozumitelnou formou oslovit co nejširší veřejnost se zájmem o vidění, zrak, módní trendy a konkrétní služby v oblasti oční optiky. Součástí portálu je katalog firem a jejich produktů a služeb.
Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.

Cookies

2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o.,  EXPOCOMP, spol. s r.o.