Zdobné brýle ve stylu kočičí oči (v tomto případě motýlí oči) Hezra Di Herrera
Zdroj: MIDO Press Office
1. Styl ledové královny
U názvu tohoto stylu si nelze nevzpomenout na příběhy Hanse Christiana Andersena. Četli jste je kdysi vy sami nebo jste je objevili pro své děti či vnoučata?
Andersenovy příhody mohou v někom vyvolat strach kvůli své atmosféře, jiného naopak zaujmou. Osobně si dodnes pamatuju, co se stalo dívce, která šlápla na chléb, nebo starému křehkému muži, jenž dal napít vína amorovi. Ledová královna patří k symbolickým příběhům a lze se u ní ptát, jaké role královny v příbězích mají.
U brýlí tento styl znamená pro módní návrháře vsadit na bílou. Nezvykle se s ní pracuje, stejně jako s černou. V malířství mají tyto barvy schopnost s ostatními předměty na plátně ostře kontrastovat. Bílá se proto na obrazech obvykle změkčuje, je k ní obvykle přimíchána barva předmětu, ke kterému patří. Nejinak je tomu u černé (stíny proto nebývají nikdy čistě černé, aby obraz nepůsobil tvrdě, opět proto v sobě vstřebávají barvu předmětu, který stín vrhá). Existují techniky, kde se bílá barva používá velmi zřídka - například v akvarelu.
V dílech malíře Toulouse-Lautreca, který uměl zachytit dokonale lidskou postavu prostou čarou, naopak bílou najdete často - uměl ji používat a nebál se s ní pracovat. (Protože používal lepenku, bývají jeho obrazy v muzeu vystaveny v příšeří, což ještě umocňuje jejich krásu a křehkost.) Na bílou sází také tvůrci média, které potřebuje být výrazné - plakátu.
Nosit bílé obruby - ať již u brýlí dioptrických, či slunečních, není obvyklé - když někdy půjdete po ulici, zkuste si všímat, kolik lidí v bílých obrubách potkáte. Jako by byla tato barva určena snad jen očím představitelek z oblasti umění - filmu či hudby. Návrháři se s bílou vypořádali jako malíři - v prvé řadě ji zjemnili. Nejedná se tedy o čistě bílou - ale spíše o perleťovou či slonovinovou barvu. V druhé řadě ji zkombinovali s prvkem jiné barvy - například se zlatou. V budoucnu by s touto nezvyklou barvou mohli pracovat ještě odvážněji.
Tvar obruby je u bílých brýlí většinou klasický, stále více se objevuje tvar laděný více do kulata, který kdysi nosily naše babičky, anebo inovovaný tvar kočičí oči (v současnosti protáhlejší).
2. Styl minimalistický
Minimalistický styl prosazuje čisté linie. Což neznamená brýle nudné. Naopak - čím čistší linie, tím lepší možnost experimentovat s tvarem. U dioptrických brýlí zůstávají v kurzu obloučkové tvary (nikoliv tedy čistě geometricky obdélníkové nebo čistě kulaté).
U slunečních brýlí je typickou barvou u tohoto stylu černá v celé své škále. Maxibrýle zakrývající nejen oči, ale i půlku obličeje mají svůj původ ve dvacátých letech. Tehdy ostatně sluneční brýle začínaly a jejich nošení souviselo s tím, jak lidé objevovali sport (klobouky používané jako ochrana proti slunci by jim při sportu vadily). Velký kruhový tvar - především u slunečních brýlí - dosáhl minulou sezónu svého maxima.
3. Styl remake
Návrháři nahlížejí do minulosti, aby nevynalézali znovu již jednou vynalezené, a tedy dokonalé. Vedou tak s minulostí tajné a tiché hovory. To, co je již známo, pak ozvláštňují svým pohledem.
Básník Ezra Pound doporučoval svým studentům (například v díle ABC četby v překladu Anny Kareninové) učit se podle mistrů, kteří vědí, tedy nastudovat si nejlepší poezii z minulosti - proto, aby rozpoznali, zdali jejich současníci přispívají k již bohatému základu umění něčím originálním. Tento postup se dá aplikovat na každé řemeslo a konání. Pokud bychom to vzali pohledem ze Saturnina, je zbytečné, aby samoukovi, který se rozhodl pro obor chemie, pod rukama vybuchovaly sloučeniny jako manželovi tety Kateřiny - nemusely, stačilo si jen nastudovat základy této vědy.
Čtyřicátá léta v současnosti se u brýlí odrážejí v návratu šedé barvy a obecně prostších, čistších barev. Padesátá léta proslula obrubami typu kočičí oči - ty se v současnosti proměnily. Prodloužením tohoto tvaru vznikl tvar, který by se dal nazvat oči panteří. Šedesátá a sedmdesátá léta sázela na maxibrýle - inspirovaly se jimi poslední dvě sezóny a jejich obliba ještě doznívá. Zajímavým trendem je návrat ke tvaru brýlí z osmdesátých a devadesátých let. Konkrétně? Rovná nebo mírně zakulacená vrchní část obruby a spodní tvar ve tvaru otevřeného písmene U. Čtenář si možná vybaví plastové brýle modré barvy a je doma. A zjistí, jak se s tímto tvarem dá pracovat a nezůstávat jen u modré.
4. Styl cikánský
Pro oko jsou důležité barvy a jejich kombinace, dokáží totiž hladit, řekneme-li to po žensku. Spisovatelka Toni Morrisonová v jedné ze svých knih (které lze doporučit, začít se dá například románem Velmi modré oči v překladu Michaela Žantovského), konkrétně v knize Milovaná, dokonce popisuje situaci, kdy postava moudré ženy jménem Baby Suggs poté, co není s to dál bojovat se zraňujícími jevy v životě svého lidu, umírá, než však odejde, obklopí se úmyslně co největší škálou barev, která jí přináší uklidnění, a probírá se jimi.
Cikánský styl odráží symbolicky putování. Dominantními barvami jsou u obrub barvy přírodní - tedy písková a její kombinace. Vzory odkazují až k Africe a zvířecím motivům. Znovu jsou v kurzu nikoliv potlačené, ale pestré tóny, především červeni a hnědi.
K tomuto stylu se hodí přírodní materiály - tedy obruby ze dřeva či kůže. Převažující obruby u tohoto stylu mají tvar většího obloučku (nikoliv obrovského, ale plně zakrývajícího očnici).
5. Styl večírkový
Tento styl testuje hranice barvy a tvaru. Zelená, oranžová, fialová i růžová (i nezvyklá žlutá) se nedají přehlédnout - ať už jsou to barvy syté, či pastelové. Protože tento styl patří do sféry odpočinku (večerní letní procházka v tichém místě), mají tyto brýle odlišný náboj - přehánějí. Nosit je však můžete i v hlučném městě (filtrují hemžení).
A tvary? Opět obruby ve tvaru otevřeného písmene U, ale větší, především v případě slunečních brýlí, neboť ty mají chránit oči před světlem. Objevuje se však opět také tvar obepínající oči (typický jinak spíš pro sportovní brýle). Tvar čistě kulatý se nosí také, pokud je obruba dostatečně zajímavá. Čisté obdélníky rovněž, protože obvykle bývají doplněny výraznou stranicí (obdélníky se již nějakou dobu drží na výsluní právě z toho důvodu, že návrháři v posledních letech více než kdy jindy experimentují s podobou stranic).
6. Styl třpytivý
Klasickými barvami tohoto stylu jsou zlatá a stříbrná. A kamínky. Existuje dokonce i obruba, která vypadá, jako by byla složena pouze z kamínků. Tyto brýle jsou tedy určeny těm, kdo mají rádi zdobnost - u dioptrických brýlí bývá decentnější, u slunečních vždy výraznější. Tvary těchto brýlí řadíme pro tuto sezónu k nápadnějším.
Obecné rysy
Nejtypičtějším tvarem pro rok 2012 je otevřené písmeno U. Jedná se o výrazný, avšak přitom elegantní tvar. Sezóna maxibrýlí se tedy pozvolna přelila do menšího tvaru. Začínají se objevovat náznaky návratu tvaru obepínajícího oči (jakoby dva spojené oblouky). Nosí se také pozměněný tvar kočičích očí. Obdélníkový (a mírně zakulacený) tvar se nosí již několik sezón - návrháři si totiž pohrávají s tvarem stranic.
Překlad textu (výběr) a doplnění: Eva Klapalová
Zdroj: MIDO Press Office
2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o., EXPOCOMP, spol. s r.o.