4oci.cz
Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Reklamace v praxi – příklad poškozené čočky a stranice

31. 5. 2012

Moderní technologie používané při výrobě brýlových čoček se neustále zlepšují a výrobci do těchto technologií investují nemalé částky.

Poškození brýlové čočky a jejího povrchu chemickým působením

Originální velikost  Poškození brýlové čočky a jejího povrchu chemickým působením

Zdroj:  archiv autora

Poškození brýlové čočky a jejího povrchu chemickým působením Mechanické poškození stranice brýlí

 

 

Příkladem je dnes již široce rozšířená technologie free-form - technologie výroby ploch brýlových čoček. Podobně je tomu i v případě povrchových vrstev (např. technologie OptiFog od společnosti Essilor). V současnosti již není žádnou zvláštností, že vám optik na antireflex poskytne tříletou záruku.

 

Na druhé straně však - pod dojmem těchto lákavých informací - mají nositelé brýlí pocit, že brýle musí za ty peníze vydržet vše. Tyto skutečnosti pak vedou k neustále složitějšímu a náročnějšímu posuzování reklamací. Podle zákona na ochranu spotřebitele je prodávající povinen zákazníka řádně informovat o všech vlastnostech výrobku a způsobu jeho používání.

 

Jednou však stačí zapomenout říct, že není možné brýle nasadit hned po barvení vlasů, jindy zapomenout zákazníka upozornit, že vlasy se nemají lakovat s nasazenými brýlemi, a na potíže je zaděláno.

 

Tentokrát jsem vybral téměř ideální příklad poškození brýlové čočky a jejího povrchu chemickým působením. Na povrchu čočky je celá řada drobných jamek, které pod mikroskopem vypadají jako poměrně velké a rozsáhlé krátery (obr. 1, 2). Je vidět, že došlo k úplnému poškození vrstvy a k jejímu rozleptání, přitom základní materiál čočky zůstal nepoškozen.

 

Obě čočky byly poškozeny na temporální straně a na přední ploše. Nazálně nebylo nalezeno žádné poškození. Při pozorování pod binokulárním mikroskopem je vše vidět i prostorově a je tak možné lépe zjistit hloubku jednotlivých poškození vrstvy. V místě, kde vrstva nebyla chemicky narušena, je antireflex zcela bez poškození a je vidět, že o něj nositel brýlí vzorně pečoval.

 

Druhý případ, který si tentokrát popíšeme, je podstatně složitější, co se týče komunikace se zákazníkem. Designéři brýlových obrub se ve snaze zaujmout zákazníka snaží vymyslet a vyrobit brýle nevšedních tvarů, barev a konstrukcí. Některé modely brýlí mají stranice, které nejsou rovné, ale mají tvar podobný vlnovce. Takové stranice vypadají na obličeji nositelek velmi luxusně a esteticky. Komplikace však nastávají v okamžiku, kdy si nositel brýle sundá a rozhodne se je vložit do pouzdra.

 

Zavírané stranice se díky svému tvaru při určitém pohybu třou o sebe a dochází tak k poškození jejich povrchové úpravy. Aby možnému poškození nositel předešel, musí být při manipulaci s brýlemi pozorný a opatrný, především však musí být poučen optikem, který by jej na možné poškození měl upozornit. Pokud již k poškození dojde a zákazník brýle reklamuje, je to pak nakonec tvrzení proti tvrzení, zda byla skutečně optikem při nákupu dostatečně poučen.

 

Na fotografiích je vidět, že je stranice poškozená pouze v místě, kde se obě stranice třou o sebe, a také je poznat, kterou stranici vždy nositel zavřel jako první. Jedna stranice je poškozená z obou stran, druhá pouze z horní strany. Při důkladném prohlédnutí celé obruby nebyla zjištěna žádná další poškození povrchové úpravy. Reklamace tedy nebyla uznána jako oprávněná z technického hlediska (více soudní znalec nemůže posoudit).

 

Otázka, kterou necháme otevřenou, však je, zda byl zákazník poučen o správné manipulaci.

 

Podrobnosti najdete v časopise Česká oční optika, únor 2012.

 

Autor:  Ivan Vymyslický  

    [ Katalog firem ]

Karel Kuběna oční optika

Prodej brýlí a kontaktních čoček. Nabídka vyšetření očním lékařem a měření ...

Cejzlarová Oční optik

Zhotovení brýlí, široký sortiment obrub, čoček a skel, velký výběr všech ...

Oční optika Jindřichův Hradec - E ...

Prodej brýlových obrub, slunečních brýlí a doplňků.

Optika Aquila

Brýle dioptrické, brýle sluneční, oční optika.

Optika Jarka Korcinová

Prodej brýlových obrub zahraničních výrobců, všech typů brýlových čoček ...

Oční optika Rašták Jaroslav

Velký výběr značkových brýlových obrub, brýlová skla všech typů, sluneční a ...

Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Vygenerováno za 0.0328 sec
Informační portál mapující oblast oční optiky a optometrie. Posláním portálu je srozumitelnou formou oslovit co nejširší veřejnost se zájmem o vidění, zrak, módní trendy a konkrétní služby v oblasti oční optiky. Součástí portálu je katalog firem a jejich produktů a služeb.
Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.

Cookies

2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o.,  EXPOCOMP, spol. s r.o.