OPTA 2018
4oci.cz
Ztráta centrálního vidění při věkem podmíněné makulární degeneraci výrazně omezuje možnost řídit automobil
Když se jízda autem stane ...
Lidé, kteří v opilosti usednou za volant a stávají se tak nebezpečím pro sebe i své okolí, jsou ve ...
Sada kotoučů – zleva předbrušovací na plastové čočky, fazetovací, lešticí a předbrušovací na minerální čočky
Tvarový zábrus brýlových čoček ...
V současné době si bez zábrusového automatu nedovedeme práci v dílně oční optiky už představit. Vývoj ...
Extrémní sprint Red Bull 400 do skokanského můstku v Harrachově byl pro Jana Bauera velkou výzvou
Ztráta zraku mi změnila život
Ztráta zraku donutila tehdy třicetiletého Jana Bauera k přehodnocení osobních priorit. Udělal si ...

Když se jízda autem stane nebezpečnou

3. 10. 2017

Lidé, kteří v opilosti usednou za volant a stávají se tak nebezpečím pro sebe i své okolí, jsou ve společnosti právem odsuzováni. Daleko méně pozornosti ovšem věnujeme mnoha účastníkům silničního provozu, kteří zavinili dopravní nehodu kvůli špatnému zraku. Skoro vždy se přitom jedná o osoby vyšších věkových kategorií, u nichž se s každou další životní dekádou podstatně častěji vyskytuje katarakta, glaukom a věkem podmíněná makulární degenerace.

Ztráta centrálního vidění při věkem podmíněné makulární degeneraci výrazně omezuje možnost řídit automobil

Originální velikost  Ztráta centrálního vidění při věkem podmíněné makulární degeneraci výrazně omezuje možnost řídit automobil

Foto: redakce

 

Řada lidí si své snížené zrakové funkce často odmítá přiznat – snad každý oční lékař by mohl hovořit o tom, jak nesmlouvaví bývají mnozí starší pacienti, kteří i přes jednoznačnou diagnózu některého z výše uvedených onemocnění přesvědčují při vyšetření zrakové ostrosti lékaře, že „přece vidí všechno!“.

Řešením mohou být brýle s antireflexními skly

Celá řada zrakových funkcí s postupujícím věkem ochabuje. Zhoršuje se například zraková ostrost, vidění za šera, kontrastní citlivost, vnímání zorného pole, barevné vidění, stereo vidění.

Mnichovský oftalmolog Bernd Lachenmayr již před několika lety porovnal střední hodnotu ostrosti vidění za dne u účastníků dopravních nehod s hodnotami kontrolní skupiny a u prvně jmenovaných prokázal silně sníženou funkci vidění. Zatímco průměrná zraková ostrost u kontrolní skupiny činila 1,05, u účastníků nehod to bylo obecně 0,8 a speciálně u řidičů, kteří způsobili dopravní nehodu kvůli předjíždění, byl zaznamenán pokles hodnoty na 0,75.

Existuje řada způsobů, jak proti fyziologické degeneraci zraku a také proti snížené rychlosti reakcí v důsledku narůstajícího věku bojovat. Starší řidiči by měli nosit adekvátní brýle s antireflexními skly, přizpůsobené aktuálnímu stavu refrakce a snížit rychlost řízení a naopak by neměli předjíždět jiná vozidla a – při zvýšené citlivosti na oslnění a sníženém vnímání kontrastů – řídit po setmění.

Mimo to se řidiči v seniorském věku rovněž dopouštějí hříchů, které bývají za volantem připisovány především mladším osobám. Z ankety Washington University v St. Louis mezi řidiči, kterým bylo 65 let a více, vyplynulo, že 56 % z nich během řízení používá mobilní telefon a 3,9 % GPS navigaci. Tři procenta z nich dokonce přiznala, že za volantem odesílají SMS zprávy.

Technické pomůcky přetěžují zrak

Pravidelné čištění brýlí, vnitřní strany čelního skla automobilu a také jízda bez tónovaných předních skel. Tyto faktory společně s nepříznivým počasím mohou snížit dopad světla na oko o více než dvacet procent. Kromě toho se zdá být užitečné, aby osoby se zrakovými potížemi jezdily i ve dne se zapnutými světlomety, nejlépe se skutečným denním svícením. Je tak pro ostatní účastníky silničního provozu a chodce lépe viditelný, což zvyšuje jejich bezpečnost. Dodatečné elektronické pomůcky, jako například noktovizory (zařízení zesilující zbytkové světlo), mohou naopak vést k rychlému přetížení zraku řidiče, který se i tak již nachází na hranici své výkonnosti.

Vliv očních onemocnění na řízení

Ze tří nejčastějších onemocnění zraku ve vyšším věku, která jsou uvedena v úvodu článku, je pouze jedno léčitelné a plně odstranitelné: katarakta. Je typické, že se příznaky věkem podmíněného zakalení čočky u řady pacientů poprvé projeví právě během řízení. Vedle zamlženého vidění řidiči najednou vnímají, že je světlomety protijedoucích automobilů oslňují daleko více než před několika lety. Starším lidem, kteří trpí šedým zákalem a jsou aktivní, ať už v silničním provozu, při sportu nebo ještě v zaměstnání, dnes oftalmologové doporučují operaci mnohem častěji než dříve.      

Díky moderní technice malého řezu, odstranění vlastní čočky fakoemulzifikací a případně také fragmentaci za pomoci femtosekundového laseru máme k dispozici málo invazivní operační metodu, která se dnes často provádí v lokální anestezii pomocí kapek a trvá sotva deset minut. Následně použitá intraokulární čočka (IOL) může být vyměřena přesně tak, aby refrakce pacienta byla při pohledu do dálky – tedy i během řízení – perfektně kompenzována (nulová dioptrie), zatímco při pohledu do blízka pacient použije brýle na čtení.

Multifokální čočky umožňují obojí – ostré vidění na blízko i do dálky. To je ovšem vykoupeno optickou ztrátou, se kterou musí být pacient srozuměn: úbytkem kontrastní citlivosti. Řidiči, kteří často jezdí autem za tmy, by měli zvolit čočky monofokální.

U osob postižených glaukomem hrozí oproti ostatním řidičům zhruba pětinásobné riziko, že se stanou účastníky dopravní nehody, a téměř desetinásobné riziko, že nehodu sami zaviní. Výzkum chování během řízení u 28 pacientů s glaukomem prokázal problémy při rozličných manévrech, jako je například udržování konstantní vzdálenosti od vozidla jedoucího před námi (zejména v zatáčkách), změna jízdního pruhu nebo udržování vozidla ve stopě. Objevují se indicie, že odumírání neuronů v sítnici postižené glaukomem a ve zrakovém nervu možná souvisí se srovnatelnými mechanizmy v centrálním mozku, které mají za následek omezení kognitivních schopností.

Typické výpadky zorného pole u pacientů s glaukomem začínají v oblasti 20° až 30° paracentrálně. Postižený je však často subjektivně nevnímá, výpadky se nenápadně rozšiřují a vedou k vytvoření rozsáhlejší zóny bez zrakového vjemu. Je to právě ta oblast, ve které se při pohledu řidiče směrem před sebe nacházejí například chodci, kteří se chystají přejít přechod, nebo také protijedoucí auto, které v okamžiku, kdy se řidič rozhoduje, že bude předjíždět, nejspíš zcela „zmizí“ v tomto skotomu.

Výpadky zorného pole obou očí, které jsou postiženy glaukomem (onemocnění většinou postihne obě oči, i když s rozdílnými projevy), se mohou fatálně doplňovat. Pro pacienty s glaukomem s pokročilým poškozením zorného pole byl oproti jiným osobám s lehkým omezením stanoven rizikový faktor 2,13, že způsobí dopravní nehodu. Podle odborníků neexistuje možnost kompenzace binokulárních defektů zorného pole. Logickým, i když ne vždy realizovaným důsledkem, je tedy přestat řídit automobil.

Konec řízení automobilu jako důsledek zrakových obtíží

Oproti glaukomu, při němž ztráta zraku začíná na periferii, se u makulární degenerace ztrácí centrální zraková ostrost a postižený člověk si tak ztráty funkčnosti subjektivně povšimne dříve. Tito pacienti mají tendenci přizpůsobovat své chování za volantem zrakovému omezení, které sami vnímají (například neřídí v noci a nejezdí v neznámém prostředí), nebo odevzdají řidičský průkaz.

Pacientům s neovaskulární věkem podmíněnou makulární degenerací v některých případech přinášejí nové metody léčby v podobě intravitreální aplikace VEGF inhibitorů šanci nadále řídit vozidlo, pokud terapie vede ke zlepšení zraku – takové změny byly popsány po dvou letech. Několik dlouhodobých pozorování po dobu šesti nebo sedmi let ovšem poukazuje na to, že obnovená funkčnost je často neudržitelná a vlhká forma věkem podmíněné makulární degenerace nezřídka přejde do formy suché, pro kterou doposud léčba neexistuje.

Podrobnosti se dočtete v časopise Česká oční optika, číslo 03/2016.

Zdroj: DOZ Deutsche Optikerzeitung.

 

 

 

Autor:   redakce  

Zdroj:  DOZ  

    [ Katalog firem ]
OPTIMUM DISTRIBUTION CZ&SK s.r.o.
Kontaktní čočky a prostředky péče společnosti Bausch & Lomb ...

OPTIK Studio - Praha

Optická skla vysoké kvality. Aplikace kontaktních čoček včetně barevných.

Fokus Optik, a.s., Praha 9

Kvalitní a komplexní péče o zrak. Široký výběr cenově dostupných korekčních ...

MINESI OPTIK s.r.o.

Široký sortiment brýlových obrub světoznámých značek (D&G, Versace, Vogue ...

Metzler International s.r.o.
Výhradní zastoupení výrobců korekčních a slunečních brýlových obrub NiGuRa ...

OPTIK Jitka Gottsteinová

Prodej dioptrických a slunečních brýlí Brendel, Cindy, Jaikudo, Wekos ...

Ztráta centrálního vidění při věkem podmíněné makulární degeneraci výrazně omezuje možnost řídit automobil
Když se jízda autem stane ...
Lidé, kteří v opilosti usednou za volant a stávají se tak nebezpečím pro sebe i své okolí, jsou ve ...
Sada kotoučů – zleva předbrušovací na plastové čočky, fazetovací, lešticí a předbrušovací na minerální čočky
Tvarový zábrus brýlových čoček ...
V současné době si bez zábrusového automatu nedovedeme práci v dílně oční optiky už představit. Vývoj ...
Extrémní sprint Red Bull 400 do skokanského můstku v Harrachově byl pro Jana Bauera velkou výzvou
Ztráta zraku mi změnila život
Ztráta zraku donutila tehdy třicetiletého Jana Bauera k přehodnocení osobních priorit. Udělal si ...

Vygenerováno za 0.0568 sec
Informační portál mapující oblast oční optiky a optometrie. Posláním portálu je srozumitelnou formou oslovit co nejširší veřejnost se zájmem o vidění, zrak, módní trendy a konkrétní služby v oblasti oční optiky. Součástí portálu je katalog firem a jejich produktů a služeb.
Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.

2017 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o.,  EXPOCOMP, spol. s r.o.