V současnosti nosí v Německu barevné kontaktní čočky méně než 1 % všech dospělých nad 16 let. Také v dalších evropských státech není počet nositelů barevných kontaktních čoček tak vysoký, jak by se dalo očekávat. V Itálii a ve Velké Británii však nosí barevné kontaktní čočky více lidí než v Německu. V USA je nosí 8 % všech ametropů, u kterých je korekce vidění měkkými kontaktními čočkami úspěšná.
Od příchodu měkkých kontaktních čoček na trh v 70. letech bylo dosaženo velkého pokroku v metodách jejich výroby. Totéž platí i o vývoji měkkých barevných kontaktních čoček, které byly komerčně k dostání poprvé v 80. letech. Dnešní barevné kontaktní čočky jsou oproti dřívějším generacím podstatně vylepšeny a k dispozici je mnohem větší výběr. V Německu je k dostání asi 14 rozdílných typů. Proč však činil obrat z prodeje těchto kontaktních čoček pouhá 4,2 %, porovnáme-li to s celkovým prodejem?
Existují domněnky, že podstatným faktorem pro následný pokles v této oblasti způsobila možná kritika aplikátorů kontaktních čoček, kteří barevné čočky odmítají. Mínění specialistů je takové, že komfort nošení u těchto měkkých typů kontaktních čoček není uspokojivý. Kromě toho vidí aplikaci těchto čoček bez optického účinku (plan čočky) jako neprofesionální a dokonce jako neetickou. Aplikátorům kontaktních čoček chybí snad i motivace doporučovat barevné kontaktní čočky, především pak ty kosmetické planární.
Povědomí o produktech a zájem o ně
Výzkum, který byl nedávno proveden v Evropě, ukázal, že aplikátoři kontaktních čoček možná promeškají důležitou příležitost, pokud nebudou barevné kontaktní čočky nabízet. Spotřebitelé jsou totiž o nich velmi dobře informováni, a tím je i zájem o jejich vyzkoušení vyšší. Téměř 72 % spotřebitelů ví, že barevné kontaktní čočky existují, přičemž toto procentuální zastoupení se týká v 80 % věkové skupiny od 16 do 44 let.
Nejlépe jsou o barevných kontaktních čočkách informováni ti, kteří již kontaktní čočky nosí, a to jednotlivci a příslušníci sociální třídy „ABC 1“ (vedoucí zaměstnanci, svobodná povolání, obchodní zaměstnanci). Méně informováni jsou nositelé brýlí, přesto 2/3 z nich o existenci barevných kontaktních čoček ví. Každý pátý dotázaný dospělý přemýšlí o tom, že by barevné čočky jednou vyzkoušel. Tito spotřebitelé se však objevují pouze ve věkové skupině od 16 do 24 let. Téměř polovina všech žen z této věkové skupiny (48 %) a překvapivě přibližně stejné procento mužů (46 %) by rádi vyzkoušeli barevné kontaktní čočky, které změní jejich přirozenou barvu očí. Potenciální nositele barevných kontaktních čoček tedy představuje asi 5 milionů Němců ve věku od 16 do 24 let.
O možnost vyzkoušet si barevné kontaktní čočky by nejvíce stáli dlouhodobí nositelé čoček a také ti, kteří žádnou korekci vidění nepotřebují. Nejdůležitějšími důvody tohoto zájmu jsou přání vypadat jinak nebo se zviditelnit (37 %), udělat si radost (21 %) a lépe vypadat (17 %).
Výzkum má také ukázat, na čem záleží, aby spotřebitel kontaktní čočky vyzkoušel. Každý pátý dospělý je se svou barvou očí spokojen. Zákazníci tedy potřebují ještě více informací, pokud uvažují o změně barvy svých očí. Někteří váhají, zda si barevné kontaktní čočky vůbec pořídit (13 %), jiní přemýšlejí o tom, zda jsou tyto kontaktní čočky pro jejich oči vhodné (8 %) nebo zda jejich aplikace není obtížná (8 %).
Stejně jako u všech kontaktních čoček je i u těch barevných jedním ze základních požadavků udělat z nositelů, kteří čočky jen zkoušejí, nositele trvalé. Tržní výzkumy dokládají, že přerušení nošení je častější u barevných kontaktních čoček než u jiných typů čoček. Tyto výsledky zkoumání mohou být ovlivněny kvalitou dřívějších generací barevných kontaktních čoček, u nichž byl zanedbán komfort nošení. Nedostatečný komfort je totiž hlavním důvodem pro ukončení jejich nošení.
Pro aplikátory kontaktních čoček tak vzniká velká šance tuto část trhu vybudovat a přitom upozornit stávající nositele kontaktních čoček, nositele brýlí i ty, kteří žádnou korekci nepotřebují, na existenci barevných kontaktních čoček; a přitom oslovit i ty, kteří si jednou budou chtít zkusit změnit svou barvu očí.
V následujících odstavcích jsou popsány různé možnosti dnešních barevných kontaktních čoček a právní, etické, ekonomické a klinické aspekty spojené s tímto typem kontaktních čoček.
Účel použití
Možnost barvení kontaktních čoček je známa už od začátku vývoje kontaktních čoček. Již v roce 1888 objevil Fick možné protetické výhody duhovkových náhrad a černých pupil. Dnes nabízejí barevné kontaktní čočky vedle kosmetického či módního využití také řadu jiných druhů použití.
Protetické a terapeutické barevné kontaktní čočky by měly samozřejmě pomoci anomálnímu oku nebo stávající poruchu či onemocnění očí léčit. Indikací pro použití protetické barevné kontaktní čočky jsou traumata, zjizvení a kongenitální anomálie. Indikací pro terapeutické barevné kontaktní čočky je redukce fotofobie u aniridie a odstranění diplopie.
Mnoho měkkých kontaktních čoček a tvarově stálých kontaktních čoček můžeme lehce tónovat, abychom zlepšili rozpoznávání a nositeli kontaktních čoček tak usnadnili manipulaci. Pro nositele kontaktních čoček s poruchami barvocitu byly vyvinuty speciální barevné čočky. Také známé Fun-čočky nebo Crazy čočky s motivy kočičích očí, praporů, hvězd, srdcí apod. jsou prodávány jako módní doplňky a pro divadelní použití.
Proti nebezpečí intenzivního působení škodlivých slunečních paprsků má dnes mnoho kontaktních čoček profylaktické tónování s integrovanou UV ochranou. Ochrana před ultrafialovými paprsky je doporučována všem nositelům kontaktních čoček, obzvláště těm, kteří jsou ve volném čase nebo v zaměstnání vystavováni vysokému UV záření. Jsou-li kontaktní čočky s integrovanou UV ochranou kombinovány se slunečními brýlemi, je zaručena maximální UV ochrana. Všichni kontaktologové by proto měli doporučovat kontaktní čočky s integrovanou UV ochranou.
Podrobnější informace najdete v časopisu Česká oční optika září 2004.
Autor: Renata Jančová Petr Šmotek Pavel Pláněk
2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o., EXPOCOMP, spol. s r.o.