4oci.cz
Jitka Klíčníková
Prim hraje nerozbitnost
V samém centru Brna má ve dvou místnostech dílnu a kancelář Jitka Klíčníková, která vyrábí oční ...
Mgr. Jana Svojáková pomáhá obyvatelům chudé oblasti Chapananga lépe vidět.
Afrika vám změní pohled na ...
Pomáhat chudým oblastem Afriky lze mnoha způsoby. Finančně, materiálně nebo zdravotně. Optometristka ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...

Rok změn v oční optice - Optický trh u nás a v zahraničí

24. 2. 2010

Při posuzování situace na našem trhu můžeme vycházet z údajů dostupných z pěti zemí západní Evropy (Velká Británie, Francie, Itálie, Španělsko, Německo)1, kde víme, že růst celkové kategorie oční optiky v roce 2008 (+0,7 % v. 2007) byl tažen zejména růstem prodejů brýlových čoček (+2,4 % v. 2007). Nejrychleji rostoucím produktovým segmentem v očních optikách ovšem byly kontaktní čočky, které oproti předchozímu roku vykázaly růst +5,3 %.

 

Zde již můžeme srovnávat se situací v ČR a SR, neboť údaje za kategorii kontaktních čoček k dispozici jsou. Na našem trhu tržby v oblasti kontaktních čoček rostly dokonce dvojnásobným tempem, a to +10 % oproti předchozímu roku.2 To znamená nepřetržitý růst po dobu uplynulých minimálně 5 let. Pravděpodobně díky tomuto rychlému vývoji nyní z dostupných informací odhadujeme, že průměrný
procentní podíl tržeb z kontaktních čoček na celkových tržbách očních optik se u nás pohybuje okolo 10–12 %. Toto procento se však v jednotlivých optikách může pohybovat v rozmezí 3–30 %. Pro porovnání si uveďme údaje z výše zmíněných zemí západní Evropy: tam průměrný podíl kontaktních čoček na celkových tržbách v roce 2008 činil 9,4 %.1 Kontaktní čočky tedy v současnosti tvoří nezanedbatelnou produktovou skupinu, která by v žádné oční optice neměla chybět.

Jak se tedy všeobecná ekonomická krize odrazila na kategorii kontaktních čoček v České republice a na Slovensku?

Zatímco 1. polovina roku 2009 zaznamenala zpomalení prodejů a do značné míry zcela racionálně opatrnější přístup mnoha podnikatelů v otázce provozních zásob, ve 3. čtvrtletí již vidíme ozdravení
kategorie a opětovný růst prodejů; celkové prodeje kontaktních čoček přesahují úroveň z roku 2008 o 2 %. Při dlouhodobějším pohledu na posledních 12 kalendářních měsíců potom vidíme, že kategorie
kontaktních čoček je stabilní, prodeje ani nerostou, ani neklesají.2

Další zajímavé informace o trhu s kontaktními čočkami můžeme čerpat například ze studie International Contact Lens Prescribing, kterou organizuje tým pod vedením Dr. Philipa Morgana z Univerzity
v Manchesteru.3 Díky České kontaktologické společnosti, která dotazník distribuuje mezi vámi, očními odborníky, disponujeme daty o trendech v aplikaci kontaktních čoček. V ČR například sledujeme pozitivní vývoj v aplikaci jednodenních čoček, které v roce 2008 činily již 19 % ze všech nových
aplikací. Data také dokumentují výrazný příklon českých kontaktologů k inovativním materiálům – většina nových aplikací je nyní s kontaktními čočkami ze silikonhydrogelových materiálů.

Jakou hodnotu má nositel kontaktních čoček pro vaši praxi?

Ze spotřebitelských průzkumů4,5 víme, že průměrný nositel kontaktních čoček má vyšší průměrný příjem než průměrný nositel brýlí a že výdaje za kontaktní čočky považuje více méně za esenciální, spolu s výdaji například za vitaminy a volně prodejné léky. 92 % nositelů neuvažuje o redukci
výdajů za kontaktní čočky, ve srovnání například s 85 % respondentů, kteří nezvažují snížení výdajů za kadeřníka.
Průměrný nositel kontaktních čoček4,5:
• má vyšší průměrný příjem než nositel brýlí,
• výdaje za kontaktní čočky považuje za esenciální,
• neuvažuje o jejich snížení.

Známá studie London Business School Independent Study6 přinesla zjištění, že u nositelů kontaktních čoček je také vysoká pravděpodobnost, že si vyjma kontaktních čoček zakoupí (kromě prostředků
k péči o čočky) také brýle. To znamená pro optiku dvojí příjem – jednorázově přibližně jednou za 2,5 roku z nákupu brýlí a pravidelně (podle frekvence výměny) z nákupu kontaktních čoček. Jakmile již
získáme věrného zákazníka, který se k nám pro kontaktní čočky pravidelně vrací, je jen otázkou přístupu a dovedností personálu využít sezonních příležitostí pro nabídku například slunečních brýlí.

Nositel kontaktních čoček6:
• min. 60 % zákazníků kromě kontaktních čoček zakoupí i brýle a další optické zboží,
• průměrně utratí až o 80 % více než nositel brýlí,
• pravidelně se vrací pro opakovaný nákup,
• je věrnější jednomu místu nákupu,
• očekává, že bude očními specialisty informován o nových produktech a možnostech korekce zraku.

Kontaktní čočky – cesta k růstu

Je tedy možné říci, že kontaktní čočky jsou cestou k růstu obchodu? A to i v době ekonomické krize? Velmi pravděpodobně ano. Můžeme se spokojit se stagnací v prodejích? Domnívám se, že ne. Zvláště pokud si uvědomíme, jak nízké je rozšíření kontaktních čoček v naší populaci. Málokdo si uvědomí, že se jedná o pouhá přibližně 3 %2 z té části české a slovenské populace, která potřebuje zrakovou korekci. Bohužel povědomí o kontaktních čočkách je mezi lidmi stále na nízké úrovni. Média se věnují populárnějším tématům, hlavně však nikdy nemohou zastoupit úlohu očních odborníků při podávání správných informací o kontaktních čočkách potenciálním nositelům. Spotřebitelé zároveň očekávají, že se právě v očních ordinacích a optikách dozví o různých možnostech korekce zraku, inovativních designech a materiálech a novinkách na trhu.

Převážná většina zákazníků, kteří navštíví vaši provozovnu, potřebuje korekci zraku. Prostor pro aktivní nabídku kontaktních čoček je zde tedy velký. Nemůžeme samozřejmě očekávat, že každý z oslovených si nechá čočky ihned naaplikovat, ale minimálně mu můžeme podat informaci, „hodit vějičku“, a dát
mu námět k přemýšlení. Při další návštěvě pak máme již mnohem větší šanci, že se zákazník sám na kontaktní čočky zeptá. Záleží jen na nás.

Prodej kontaktních čoček může pozitivně přispět k růstu návštěvnosti a obratu vaší provozovny. Dalšími otázkami spojenými s podporou prodeje, například jak zvýšit věrnost zákazníků prodejně, kdy zvolit marketingové aktivity uvnitř anebo mimo prodejní místo, nebo co nám může přinést zviditelnění  kontaktních čoček v místě prodeje, se budeme zabývat v dalších vydáních časopisu.

 

Autor:  Jana Hašková   

    [ Katalog firem ]

Optik Go

Zhotovení korekčních brýlí na lékařský předpis i po změření zraku v naší ...

Oční Optika Vlček Vladimír

Prodej dioptrických brýlí, brýlových obrub a pouzder.

Oční optik Marta Novotná

Široký výběr brýlových obrub, sluneční brýle Eschenbach. Aplikace ...

JuliOptika

Zhotovení brýlí na předpis i za hotové, aplikace kontaktních čoček, ordinace ...

Oční optika NAOME

Maloobchod, prodej, oprava, opravy: brýle dioptrické, sluneční, sportovní ...

GrandOptical, OC Letňany (u Kiky)

Měření zraku, široká nabídka dioptrických i slunečních brýlí, brýlových i ...

Jitka Klíčníková
Prim hraje nerozbitnost
V samém centru Brna má ve dvou místnostech dílnu a kancelář Jitka Klíčníková, která vyrábí oční ...
Mgr. Jana Svojáková pomáhá obyvatelům chudé oblasti Chapananga lépe vidět.
Afrika vám změní pohled na ...
Pomáhat chudým oblastem Afriky lze mnoha způsoby. Finančně, materiálně nebo zdravotně. Optometristka ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...

Vygenerováno za 0.075 sec
Informační portál mapující oblast oční optiky a optometrie. Posláním portálu je srozumitelnou formou oslovit co nejširší veřejnost se zájmem o vidění, zrak, módní trendy a konkrétní služby v oblasti oční optiky. Součástí portálu je katalog firem a jejich produktů a služeb.
Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.

Cookies

2022 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o.,  EXPOCOMP, spol. s r.o.