4oci.cz
Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Předvánoční zamyšlení aneb práh optiky jako místo nepoznané

21. 12. 2010

Existují lidé, kteří překročili práh optiky jen jednou v životě, jako malí. Od té doby do ní možná nezavítali, přestože její služby možná potřebují. Možná je máte mezi svými známými či příbuznými i vy.

ilustrační obrázek

Originální velikost  ilustrační obrázek

Foto: redakce

 

 

První skupina se vyšetření zraku asi bojí.

 

Nevím přesně, proč tomu tak je. Napadá mě snad jen to, že největší strach máme z toho, co jsme ještě nezkusili (často bývá, jak mi asi potvrdíte, větší, než bychom sami chtěli).

 

Zkusím si tipovat, jaké důvody by lidé s vnitřní bariérou zvanou práh optiky uvedli.

 

1) Museli by si sednout na chvíli na židli a nechat se otestovat neznámými, ač neškodnými přístroji.

 

2) Vyšetření by zabralo nějaký čas. Museli by komunikovat s odborníkem. Už z té myšlenky jsou celí nesví.  

 

3) Při vyšetření by se mohlo zjistit, že nevidí tak, jak by chtěli. To by je mírně rozesmutnilo, přestože jsou to „tvrďáci“.

 

4) Háček bude však hlavně v tom, že možná nikdy v životě nenosili brýle. Možná totiž viděli vždycky jako ostříži.

 

5) Možná se brýle v optice koupit obávají, proto jsou raději předem proti její návštěvě. Považují brýle totiž, protože spadají do věkové kategorie zkušený věk, za drahou a vzácnou věc, kterou by byl hřích ztratit. (Asi se jim to již několikrát stalo.)

 

6) Brýle si z tohoto důvodu kupují v drogérii nebo u pumpy (tím pádem je z nich pak optik buď smutný, nebo uvažuje o optickém pranýři).

 

7) Tipuji, že každý den brýle na blízko hledají, pokládají je totiž asi na různá místa - například do kapsy, na poličku, na ledničku, k telefonu, na umyvadlo. Když je nemohou najít, jdou si koupit další.

 

Těmto lidem je přes 60 let, což v dnešní době představuje z hlediska zralosti věk největších zkušeností. Protože celý život byli hlavně manuálně zruční, optiku, která je pro ně úplně jiným, neznámým, abstraktním prostředím, pod nějakou záminkou raději minou.

 

Nejsem si také jista, jestli si přečtou někde informaci o tom, že už nemusí chodit k lékaři, aby jim změřil zrak, ale že se stačí zastavit k optice u optometristy. Kdybyste jim optiku vylíčili jako místo, kde jim poradí, co je třeba, budou o této variantě dlouze přemýšlet, ale přes bariéru strachu maskovaného zamítnutím dopředu se možná nedostanou.

 

To, že existuje nová profese, optometrista, dozvědí se pouze tehdy, pokud tuto informaci od někoho uslyší. Informace totiž získávají prastarým osvědčeným způsobem - ústně, případně z rádia. Při získávání ústních informací ve své profesi jsou obvykle rychlejší než jejich mladí, ještě nezkušení kolegové - a kupodivu i internet - dohromady, mají za sebou totiž životní zkušenosti. Spoléhají na lidskou síť informací a ta mezi odborníky-praktiky jejich profese funguje spolehlivě, dalo by se říci rychlostí blesku.

 

Na světě existuje ještě jedna skupina lidí, kteří do optiky také možná jako dospělí nikdy nevkročili.

 

Myslí si možná, že to již v jejich věku nemá smysl. To, že trošku rozmazaně vidí a mhouří oči, patří podle nich k životu člověka. Žijí možná v místech s menším počtem obyvatel. Po informacích o zraku nepátrají, televizi i noviny totiž sledují jen zřídka.

 

Přemýšlejí spíš o jiných věcech, například o tom, jestli bude letos rok dobrý na meruňky a jestli se urodí dost brambor. Jsou praktičtí, pragmatičtí a přátelští k hostům. Myslím, že tito lidé mohou být drobné stařenky a křehcí stařečkové, několik jsem jich totiž potkala na vesnici, odkud pocházela babička.

 

Optik by se musel do nich asi umět vcítit, mluvit s nimi jejich přímým úsporným jazykem a nabídnout jim brýle, které by jim jak sloužily, ale byly by pro ně přijatelné i cenově.

 

Jistě lze říci, že existují i lidé, kteří, pokud brýle chtějí, informace si zjistí, nechají si poradit a brýle udělat. To je pravda. Stejně jako to, že věk v tom opravdu asi nehraje roli...

 

Zdánlivě teď odbočím. Když jsem byla na podzim na svojí první návštěvě anglické krajiny, přespávali jsme v domě u jedné stařičké paní. Z konverzace vyplynulo, že profesí byla optičkou a optometristkou. Byla už sice v důchodu, ale protože byla čilá, dva dny v týdnu objížděla spolu s mladou kolegyní z původní ordinace stařečky a stařenky, kteří sami už špatně chodili, a kontrolovala jim zrak. Kufřík se zkoušecími sklíčky měla doma.

 

Přemýšlela jsem o tom, jestli to byl ojedinělý počin, nebo jestli je to běžné. (Vzhledem k tomu, že jsme pak na cestě potkali ty, kteří vychovali často tři nebo čtyři děti a jedno z nich obvykle adoptovali, soudím, že to bude anglické umění pomáhat bez okázalosti tam, kde je třeba.) Přemýšlela jsem i o tom, jestli to třeba nebyla stálá klientela lidí, které se jako odbornice pečlivě věnovala už od mládí.     

 

I tak mi vrtá hlavou jedno. Jak již myslíme konkrétně v naší zemi na ty, ke kterým se informace o zraku, brýlích a nových způsobech vyšetření nějakým způsobem nedostanou, případně dostanou v malé míře a kteří v sobě možná mají bariéru zvanou „práh optiky“? Jistě je skvělé, když na ně v tomto ohledu v prvé řadě myslíme jako jejich rodina a přátelé a informace jim poskytneme.

 

Otázka zní: co jako optici pro ně konkrétně můžeme udělat my? Co pro ně už děláme? Co pro ně ještě můžeme udělat dalšího? Jakou službu a jak jim ji nabídnout, a to tak, aby byli spokojeni jak oni, tak i my?

 

Jak tento příběh souvisí s Vánocemi? Čtrnácti slovy. Znějí: 

Jak, kde, kdy a proč myslet na druhé tak, aby naše pomoc opravdu pomohla?

 

Naše redakce Vám přeje mnoho dobra a radosti v roce 2011.

Ať se Vám v novém roce daří a ať jste spokojení Vy i Vaši zákazníci. 

 

Vaše postřehy, příběhy, rady, zkušenosti i podnětné reakce na toto téma rádi zveřejníme. 

(kontakt: klapalova@expodata.cz)

 

Autor:  Eva Klapalová  

    [ Katalog firem ]

Oční optika Ludmila Gollová

Prodej dioptrických a slunečních brýlí, pouzder, čisticích prostředků.

TOPCOMED s.r.o.
Exkluzivní distributor optických a oftalmologických přístrojů TOPCON pro ČR ...

Chrtek Optik, s.r.o.

Brýlové obruby, sluneční brýle, sportovní brýle Adidas, Oakley, Uvex ...

MARE spol. s r.o.
Distributor špičkových italských brýlových obrub MARE, NIKO3 a slunečních ...

Optika Grueber

Oční optika a výroba akrylových očních protéz. Kontaktní osoba: Jana ...

GrandOptical, Kladno

Měření zraku, široká nabídka dioptrických i slunečních brýlí, brýlových i ...

Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Vygenerováno za 0.0525 sec
Informační portál mapující oblast oční optiky a optometrie. Posláním portálu je srozumitelnou formou oslovit co nejširší veřejnost se zájmem o vidění, zrak, módní trendy a konkrétní služby v oblasti oční optiky. Součástí portálu je katalog firem a jejich produktů a služeb.
Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.

Cookies

2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o.,  EXPOCOMP, spol. s r.o.