Recepce pacientů, za závěsem je vidět přizpůsobovací box.
Foto: redakce
Nová oční optika v Ústí nad Labem
Často se mluví o tom, že současnost je věkem vědeckotechnické revoluce. Dovolte, abych povolil uzdu své fantazii a přestavil, jak v nedaleké budoucnosti bude asi vypadat náš obor a služby, které poskytujeme.
Provozovny oční optiky budou místem, kam člověk vejde a dýchne na něj uklidňující pohoda. Bude to místo, kde se napravuje nejobvyklejší neduh tohoto století – refrakční vady.
V čekárně se pacienta ujme oční optik, který jej bude doprovázet po celou dobu, než spokojeně odejde s potřebnou korekční pomůckou. V lékařské místnosti bude pomocí moderní vyšetřovací techniky provedeno vyšetření zraku. V další místnosti, u přizpůsobovacícho stolu, bude proveden výběr vhodné obruby (s přihlédnutím k zájmu o tvar a podle funkčního požadavku) a potřebných skel. V případě vyšší myopie bude výběr obruby proveden pomocí televizního monitoru. Třetí fází je vlastní zhotovení brýlí v optické dílně, kam je optik předá ke zpracování. Veškeré práce jsou zde automatizované, takže lidskému faktoru je učena pouze kontrolní činnost a odpovědnost za přesné zhotovení zakázky podle předpisu. Oční optik – optometrista je vysoce erudovaný odborník, který má k dispozici vše potřebné, včetně vhodných brýlových obrub a skel. Pokud jsou zapotřebí speciální skla, objedná je v receptové brusírně, odkud je dostane do 24 hodin. Pacienti, kteří potřebují vyšetření lékaře-specialisty, k němu budou odesláni.
Tyto, zatím možná trochu fantastické představy byly, u zrodu myšlenky vybudovat oční optiku, která se alespoň trochu bude přibližovat těmto představám. Tato myšlenka byla částečně použita při výstavbě nového závodu oční optiky v Ústí nad Labem. Pomohlo nám několik kladných momentů. Jednak skutečnost, že pro myšlenku oční optiky s novými formami obsluhy pacientů se mi podařilo nadchnout vedoucího závodu, a potom že se nám návrh podařilo obhájit před vedením podniku. Pak už zbývalo jen zahájit vlastní práce. Od myšlenky k realizaci uběhlo dva a půl roku, ale 15. srpna 1977 jsme slavnostně zahájili provoz v oční optice, která je originální a jediná v Československu.
Co je tedy to nové, o čem je třeba hovořit? Je to forma obsloužení pacientů, které se provádí zásadně vsedě, v samostatných boxech u přizpůsobovacích stolků. Při realizaci původní myšlenky jsme nechtěli být omezenií tím, že obsluha se bude a nebo nebude provádět u přizpůsobovacích stolků podle nálady obsluhujícícho. Volili jsme jinou cestu: odbourat tradiční pult a nahadit jej jenom stolky. Prostě řešit obsluhu pacientů při výběru obrub tak, aby to nezáleželo na tom, zda obsluhující chce, anebo nechce pracovat u přizpůsobovacího stolku, ale aby to byla jenom jediná možnost. Že se tato forma obsluhy plně osvědčila, můžeme potvrdit už po roce provozu. Obsluha pacienta je diskétní a intimní, při výběru pacienta nikdo neruší a ten má možnost si pohodlně a klidně vybrat to, o co má zájem a co se mu líbí.
Podle Československé oční optiky 1976–1984 zpracovala Soňa Fišerová
Autor: Soňa Fišerová
Zdroj: redakce
2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o., EXPOCOMP, spol. s r.o.