4oci.cz
Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Nevidomý pacient ve zdravotnickém zařízení

8. 1. 2013

Jaké problémy mohou nevidomého pacienta potkat v ordinaci? O čem slyšel od jiných nevidomých, s čím se možná sám již setkal?

ilustrační obrázek

Originální velikost  ilustrační obrázek

Foto: Eva Klapalová

 

 

Následující otázky vyjadřují některé neveselé zkušenosti nevidomých pacientů:

 

• Nebude můj placený průvodce nucen zdravotní sestrou k tomu, aby šel se mnou dovnitř? Bude mě zdravotní sestra u dveří umět převzít a doprovodí mě k židli či kam bude zapotřebí?

 

• Nezanechá mě mému osudu u dveří a nezmizí v útrobách ordinace?

 

• Bude se mnou personál komunikovat jako s kýmkoliv jiným při respektování mých potřeb spojených s tím, že nevidím?

 

• Nebude se mnou lékař či sestra mluvit jako s méně chápavým člověkem nebo na mě křičet, jako bych neslyšel?

 

• Nebude můj průvodce uváděn do rozpaků a já ponižován výroky typu „svlékněte si ho“?

 

• Budu-li poslán na další vyšetření v objektu a budu-li bez průvodce, postará se lékař nebo sestra o zajištění doprovodu pro mne tam i zpět?

 

• Bude mi zavčas a prakticky popsáno, co se děje, například když se lékař chystá prohmatat bolestivé místo, nebo když se sestra chystá vpíchnout injekci?

 

• Přečte mi lékař nebo sestra informace, které vidící dostává v psané podobě?

 

• Když si budu chtít nahrát na zvukový záznamník informace sdělované lékařem, nebude s tím problém?

 

• Jak bude personál reagovat na to, že do ordinace vstupuji s vodicím psem?

 

Nevidomý pacient přichází do ordinace

 

Přichází-li nevidomý pacient do ordinace s průvodcem, je na pacientovi samotném, jestli chce pomoc průvodce využít i uvnitř ordinace, nebo jestli se např. u placeného průvodce rozhodne,

že ho s sebou do ordinace nechce, že své zdravotní problémy nebude řešit před třetí osobou. Ve druhém případě je na zdravotním personálu, aby nevidomému pomohl s orientací při vstupu do ordinace a v ní.

 

Pokud chce pacient naopak mít s sebou v ordinaci svého průvodce, měl by mu personál vyhovět, nebrání-li tomu nějaká nepřekročitelná zdravotní norma. Souběh možného stresu z vyšetření, orientace v cizím prostředí a komunikačních bariér může vést nevidomého k tomu, že požádá svého průvodce např. o asistování při orientaci uvnitř ordinace či podporu v komunikaci a zaznamenávání informací.

 

Jestliže je nevidomý člověk držitelem vodicího psa, pak je obvyklé, že ho na běžné vyšetření bere s sebou do ordinace, protože ho nemůže zanechat samotného bez dohledu na chodbě. Pokud vstupu vodicího psa brání hygienické požadavky pracoviště, je na zdravotním personálu, aby tuto skutečnost nevidomému taktně a jasně vysvětlil.

 

V tomto případě je na dobré komunikaci a vzájemném pochopení obou stran, jaké řešení naleznou. Možnost mít vodicího psa s sebou v ordinaci by měla být nejspíš řešena ještě před příchodem, tedy např. při telefonickém objednávání návštěvy u lékaře.

 

Přichází-li nevidomý pacient do ordinace bez doprovodu, je většinou zapotřebí, aby mu zdravotní sestra nabídla doprovod. Stačí říct: „Přidržte se mé paže.“ Nevidomému paži lehkým dotykem lokte nastavte, aby se mohl přidržet. Pokud se nevidomý lehce přidržuje paže nebo lokte vidícího a jde krok za ním, může být spolehlivě proveden zúženým prostorem dveří. Vítaný je slovní doprovod, např. „Procházíme dveřmi. Teď jsme v předsíňce, kde si můžete odložit.“

 

Převzato z publikace „Váš nevidomý pacient“. Vydal Okamžik – sdružení pro podporu nejen nevidomých, 2010.

 

Podrobnosti najdete v časopise Česká oční optika, č. 2, 2012.

 

Autor:  Miroslav Michálek  Petr Vojtíšek  Jana Vondráčková  

    [ Katalog firem ]

Euro Optika J & K

Refrakci (zkoušku zraku) provádíme špičkovými měřícími přístroji firmy ...

Oční optika Siloe

Specialista na multifokální brýle. Bezplatné měření zraku. Aplikace ...

GrandOptical, OC Futurum

Široká nabídka dioptrických i slunečních brýlí, brýlových čoček a ...

Oční optika Tomková

Prodej dioptrických, slunečních a sportovních brýlí. Prodej kontaktních ...

Oční optika Retina

Oční optika - prodej dioptrických brýlí, slunečních brýlí a doplňků ...

Fokus Optik, a.s., Most

Kvalitní a komplexní péče o zrak. Široký výběr cenově dostupných korekčních ...

Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Vygenerováno za 0.0538 sec
Informační portál mapující oblast oční optiky a optometrie. Posláním portálu je srozumitelnou formou oslovit co nejširší veřejnost se zájmem o vidění, zrak, módní trendy a konkrétní služby v oblasti oční optiky. Součástí portálu je katalog firem a jejich produktů a služeb.
Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.

Cookies

2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o.,  EXPOCOMP, spol. s r.o.