4oci.cz
Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Nákupní chování spotřebitelů

7. 2. 2005

Každý z nás to dobře zná. Vše jsme zákazníkovi vysvětlili, dostal patřičné informace, dokonce i cena byla akceptovatelná. Přesto zákazník odchází a v optice si nic nevybral. Kde jsme udělali chybu? Jednoduchá otázka – složitá odpověď.

 

 

Naši zákazníci denně realizují spousty nákupních rozhodnutí. Jaký je proces rozhodování při nákupu? To trápí celé týmy odborníků z řad psychologů, marketingu, ale i ekonomiky. Co všechno vstupuje do nákupního chování zákazníka? Podívejme se společně na faktory, které proces rozhodování zákazníka ovlivňují.

 

Kultura – představuje základní východisko potřeb a ovlivňuje chování člověka. Je výsledkem výchovy a učení (vzdělání). Uveďme si malý příklad z Ameriky. Dítě obvykle pozoruje okolo sebe hodnoty jako úspěch, aktivita, efektivnost, hmotné pohodlí, individualismus, svoboda… Jak je to ve Vaší rodině a firmě? Co jsou pro Vás hlavní hodnoty (neschází mimo jiné láska, sebepoznání, kompromis…)?

 

Společenská třída – je poměrně trvalá a uspořádaná skupina lidí, kteří mají společnou kulturu, zájmy a vyznávají společné hodnoty. Dokážeme sami určit, do jaké společenské třídy patříme? Dokážeme říci, z jaké společenské třídy jsou naši zákazníci? Obr. 2 ukazuje typické rozdělení společenských tříd ve vyspělých ekonomikách.

 

 

Společnost – tvoří důležitou složku při rozhodování, kde se projevují příslušnosti k různým skupinám (sportovci, bankéři, učitelé...).

 

Rodina – má nesmírně silný vliv na rozhodování. Každý z nás zná situaci, kdy společně do optiky vstoupí manželé či dokonce celá rodina. V tomto případě je důležité rychle odhadnout, kdo je rozhodující a dominantní postavou. Mnoho firem dnes svůj marketing zaměřuje na rodiny a především na děti, které v poslední době získávají silné postavení při rozhodování o nákupech.

 

Osobní faktory – představují osobnost člověka – jsou to především individuální psychologické charakteristiky (komunikace, agresivita, dominantnost, strach a opatrnost, nerozhodnost). Zde se my optici dopouštíme mnoha chyb. Máme natrénován určitý postup při prodeji produktů a ten s rutinou opakujeme bez ohledu na to, zda obsluhujeme ženu, muže, komunikativního člověka… Do profesionality máme hodně daleko.

 

Věk a fáze života – je zcela normální, že během života se mění naše hodnoty, názory, ale i chutě, zvyklosti či vkus. Zde je nutné v marketingu hodně segmentovat a počítat s různými skupinami zákazníků.

 

Zaměstnání a ekonomická situace – je důležité vědět, v jakém regionu máme optiku a jaká je situace na trhu práce a kupní síla našich zákazníků. Informace jsou běžně k dispozici na úřadech v místě podnikání.

 

Psychologické faktory

 

Motivace – je silnou potřebou, kterou se jednotlivci snaží uspokojit. Psychologové vyvinuli mnoho teorií lidské motivace. Jednou z nejznámějších je Moslowa pyramida potřeb, která je v marketingu často užívána. Tato teorie hovoří o tom, že lidské potřeby jsou uspořádány hierarchicky v pyramidě. Každý nabízený produkt potom útočí na některou potřebu (např. jídlo a pití na základní fyziologické potřeby, koupě fotoaparátu může uspokojovat potřeby pro rozvoj vlastní osobnosti).

 

Vnímání umožňuje výběr, třídění a interpretaci informace. Každý může stejnou situaci vnímat jinak. Na to při prodeji často zapomínáme. Pro někoho je výběr brýlí radost, důležitý okamžik, pro někoho to znamená stres a mnoho nepříjemných okamžiků. Dokážeme přistupovat k těmto lidem různě?

 

Více informací najdete v časopise Česká oční optika, únor 2005.

 

Autor:  Ivan Vymyslický  

    [ Katalog firem ]

OPTIKA HRDLIČKOVÁ PETRA

Široká nabídka dioptrických, slunečních, sportovních obrub. Měření zraku ...

Fokus Optik, a.s., Praha 9

Kvalitní a komplexní péče o zrak. Široký výběr cenově dostupných korekčních ...

Joy Optik

Odborné vyšetření zraku registrovanými optometristy. Zhotovení brýlí na ...

Oční optik Vlasta Vyhodová

Prodej dioptrických i slunečních brýlí, kontaktních čoček a příslušenství.

Russo Optika

Nabídka dioptrických multifokálních, bifokálních a slunečních brýlí ...

Oční optika H. Jelínková

Nabídka služeb oční optiky. Prodej dioptrických a slunečních brýlí ...

Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Vygenerováno za 0.0442 sec
Informační portál mapující oblast oční optiky a optometrie. Posláním portálu je srozumitelnou formou oslovit co nejširší veřejnost se zájmem o vidění, zrak, módní trendy a konkrétní služby v oblasti oční optiky. Součástí portálu je katalog firem a jejich produktů a služeb.
Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.

Cookies

2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o.,  EXPOCOMP, spol. s r.o.