Úmyslné i neúmyslné špatné chování (nazývá se nedostatek kompliance) při nošení kontaktních čoček je velmi rozšířené. Uvádí se jako příčina komplikací při nošení kontaktních čoček a může vést k tomu, že nejsou úspěšně užívány. Kompliance při nošení kontaktních čoček zahrnuje četné aspekty – systém péče o čočky, dokonalá hygiena, dodržování doporučené doby nošení a rytmus výměny. Compliance pochází z latinského complere (objímati, obsáhnouti, doporučiti), a znamená tedy vyplnění či dodržení. Je definována jako „jednání v souladu s pravidly a přáním“ a jako „vztah mezi pacientem a kontaktologem v rámci jejich vztahů“. Kompliance při nošení kontaktních čoček je popsána takto: pacient (eventuálně zákazník) s dobrou kompliancí si myje ruce před tím, než se dotkne kontaktních čoček, užívá doporučený systém péče korektně ve smyslu obecné hygieny, dodržuje doporučenou dobu nošení (pro denní či prodloužené užívání) a neužívá žádné roztoky či pouzdra napadená mikroby.
Pokud se pacienti chovají jako pasivní příjemci zdravotní péče, jsou zodpovědní za špatnou komplianci. Toto chování se jeví jako problematické, protože se liší od představ a očekávání kontaktologů.
Posledních 30 let se věnuje chybějící komplianci velká pozornost, protože je důležitým aspektem v systému zdravotní péče. Je to fenomén těžko definovatelný a jeho kvalita je těžko měřitelná. Existuje však strategie, jak zlepšit užívání kontaktních čoček a příslušnou péči.
Více informací o komplikacích při nošení kontaktních čoček najdete v časopisu Česká oční optika prosinec 2008.
Autor: Blanka Brůnová
2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o., EXPOCOMP, spol. s r.o.