Tímto směrem se před několika lety vydal také ve výrobě brýlí Hans Laursen z malého dánského přístavního městečka Vejle. Co lidé od brýlí očekávají, jak přemýšlejí, podle čeho si je vybírají, to vše ví Hans velmi dobře.V průběhu 23 let vybudoval sám jakožto oční optik malé optické impérium sestávající z 13 optik s více jak 90 zaměstnanci. Dostal se do stádia, kdy již neměl dále co nového rozvíjet, jeho práce se stala opakující se rutinou. Na to se však Hans Laursen ve svých 50 letech cítil příliš mladý. Rozhodl se proto přejít na druhou stranu. Jednoduše prodal stávající řetězec očních optik a protože nechtěl opustit optické řemeslo, stal se výrobcem brýlí. Svou firmu nazval Inface, což se dá jednoduše a doslovně přeložit jako „ve tváři“.
„Ve svých obchodech jsem měl všechny světové značky. Ale nechtěl jsem své zboží prodávat jen snobům, kteří nosí nos nahoru,“ říká Hans. To se snadno řekne, ale hůř provádí. Zejména když na většinu spotřebního zboží včetně brýlí byla v Dánsku uvalena vysoká spotřební daň. S tím se chtěl Hans Laursen jakožto podnikavý obchodník poprat. „I lidé s menšími finančními prostředky by měli mít možnost koupit si hezké brýle a užívat si tak více života. Jediné brýle, které v mých obchodech byly levné, byly staromódní a zlevněné“. Slovo staré je v tomto případě relativní. V jeho obchodech byly všechny modely moderní maximálně jeden rok. Poté šly do výprodeje a ty, které se neprodaly do půl roku, byly vyřazeny. Pro optiky, kteří si jednou nakoupené brýle nechají v nabídce, dokud se jich někdy někomu nezželí a nekoupí si je (někdy dokonce za plnou cenu), nemá Hans Laursen pochopení: „Jako oční optik má člověk možnost a poslání promlouvat do optické módy a úrovně. Zároveň ale musí být připraven rozloučit se se starými modely a ukazovat stále něco nového. Nic jiného nevzbuzuje důvěru.“
Svými vlastními brýlovými modely a slunečními brýlemi ukazuje, jak si módu představuje on. Také tyto modely spojuje s ostatními dánskými produkty zmíněná jednoduchost a čistota designu, i když cesta kupředu někdy vede oklikou: „Designerství neznamená jenom vytvořit návrh, ale také umění vyřadit to pravé,“ říká s úsměvem Hans Laursen. „Při naší práci děláme samozřejmě spoustu chyb, ale také dosahujeme spousty zajímavých výsledků“.
Dalším prvkem Laursenovy výrobní a prodejní politiky je přehlednost: „Pracovat s Inface musí být jednoduché,“ zní krédo této firmy. Proto se každý model dělá vždy ve čtyřech barvách.
Pojmy kvalita a služba, které by měly být u brýlových obrub a slunečních brýlí ve všech směrech splněny, Hans Laursen záměrně přejmenoval na respekt a humor. Trvale vysoká kvalita kolekce je zaručena, i když vzhledem k vysokým mzdovým nákladům nemůže být vyrobena kompletně v Dánsku. Německá auta jsou však také sestavena z komponent, které jsou vyrobeny v jiných průmyslových zemích, a přesto neztrácí svou identitu. Pro Hanse Laursena je důležitější něco jiného: „Inface – to jsme a budeme vždy my. Modely si navrhujeme sami. Nikdy nebudeme – jak je dnes zvykem – pouze nakupovat obruby a tisknout na ně naše logo.“
Hans Laursen neuvažuje ani do budoucna o tom, že by rozšířil svou nabídku o další značky. Jeho kolekce dokáže pokrýt 4/5 požadavků všech zákazníků. „Optik by si mohl při troše odvahy otevřít obchod pouze s naším sortimentem a být velmi úspěšný.“
Cena sice není úplně nízká, ale je „fair“, kolekce se nesnaží podobat drahým modelům, kterých se prodá jen několik, a to ještě jen jednou za čas, a zároveň se snaží odlišit od levného sortimentu, který najdete na každém rohu.
Ani u dětských modelů není cena příliš nízká, protože design je promýšlen se stejnou pečlivostí a provedení je stejně dokonalé jako u modelů pro dospělé. „Abychom uspokojili dětské zákazníky, musíme nejdříve děti respektovat a naslouchat jejich názorům,“ říká Hans Laursen a dodává: „Dítě je pro nás rovnocenný partner. Chceme, aby mělo stejné možnosti výběru jako dospělý.“ Modely se snaží vyhovět dětským požadavkům, vypadat elegantně jako jejich dospělé vzory. Proto se vyhýbají čistě dětským motivům, ale zaujmou svou jemností a vybranou barevností.
Inface však nepředstavuje jen produkt, je také synonymem marketingu. V tomto ohledu prosazuje Hans Laursen názor, že nemá smysl nutit zákazníkovi jakákoliv minimální množství. „ Nač nutit optikovi 80 brýlí, když si jich vybral na příští čtvrtletí jen 40. Jde nám spíše o to, aby zhodnotil své možnosti a zoptimalizoval své nákupy tak, aby měl stále aktuální nabídku.“ Protože Inface záměrně nekonkuruje velkým značkám a zároveň se odlišuje od levných brýlí, umožňuje optikům nastavit si zajímavé marže.
Inface také nabízí možnost, která sice není novinkou, ale mezi optiky se stále ještě málo využívá. Je to možnost prodeje prostřednictvím tzv. „Board Managements“, kdy si optik zakoupí modely a má je vystaveny ve firemním stojanu. Obchodní zástupce dodavatele board pravidelně udržuje, doplňuje vyprodané modely a ty, které se neosvědčily, může po domluvě s optikem „stáhnout“ a dobropisovat. Stejně jako u všech výrobků platí i u brýlí, že nejlépe prodáváme to, co máme sami rádi a čemu věnujeme větší pozornost. Příznivcům Inface tento způsob v tomto ohledu jistě pomůže.
Hans Laursen se chová přesně jako dodavatel, s nímž si sám přál spolupracovat, když pracoval jako optik. „Mnoho dodavatelů nabízí pouze produkt a různé rabaty. My nabízíme koncepci.“ Proč je i dnes motivován k práci úplně stejně jako kdysi, když jako optik začínal? Protože se drží jednoho prostého motta: „Člověk musí být hrdý na to, co dělá, a práce ho musí bavit.“
Podrobnější informace najdete v časopise Česká oční optika, únor 2005.
EYE 2000 s.r.o.
2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o., EXPOCOMP, spol. s r.o.