Přesto někteří odborníci považují hotové brýle za ideální korekční pomůcku, a to zvláště v rozvojových zemích. Korekce sférickými čočkami v těchto zemích je dostatečná a vyhovuje zvláště tam, kde je individuální korekce obtížně přístupná. Odborníci odhadují, že za těchto podmínek jsou takto přiměřeně okolnostem korigovány až dvě třetiny obyvatelstva. Otázkou zůstává, jak velká prizmatická chyba, navozená decentrací sférických čoček v hotových brýlích, je ještě snesitelná.
Dr. Toit se spolupracovníky se pokusili o odpověď na tuto otázku. Emetropům aplikovali náhodně jedny z 9 zkušebních brýlí s planprizmatickými čočkami, s úmyslně horizontální nebo vertikální prizmatickou diferencí mezi pravým a levým okem, simulující falešnou centraci brýlových skel. Na konci každého dne po 8hodinovém nošení hodnotili účastníci testu dvě kritéria:
1. zrakový komfort stupněm 0 až 100,
2. zda si myslí, že by si na tyto brýle s falešnými prizmaty mohli zvyknout.
Příčinou nesnášenlivosti při příliš vysokém prizmatickém zatížení byly subjektivní potíže jako mdloby, neostré či zkreslené vidění, nevolnost, závratě, bolest v očích, obtíže s koncentrací. Více než 50 % zkoušených se na prizmatické zatížení mohlo adaptovat, pokud byla prizmatická diference ve vertikále a při prizmatu bází zevně nebo dovnitř do 0,5 cm/m.
Dr. Wesemann upozorňuje, že v poslední době přibývá lidí, kteří používají hotové brýle na čtení při řízení motorového vozidla. Jde většinou o emetropy, u nichž došlo s přibývajícím věkem k hypermetropizaci. Tito „stařečtí“ hypermetropové zjistili, že s hotovými brýlemi na čtení vidí lépe při řízení auta. Tyto nesprávně korigované hypermetropy je nutno, vzhledem k bezpečnosti jich samých i ostatních účastníků silničního provozu, důrazně varovat.
Autor: Milan Anton
2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o., EXPOCOMP, spol. s r.o.