Věrnostní program je nejen přítomností, ale i budoucností dobré a dlouhodobé spolupráce se zákazníkem. Otázka však zní, co mám v tomto programu udělat, co mám zákazníkovi nabídnout.
Už jste zkoušeli dárkové poukázky? Ano? Celá řada optik je vyzkoušela především ve vánočním čase a výsledky byly velmi rozporuplné. Jedni jsou spokojeni a druzí o nich již více nechtějí slyšet. Investice do dárkových poukázek je levnější než vytvářet složitější a dražší věrnostní program. Každý, kdo chce někomu dát dárek, si musí položit otázku: Co udělá obdarovanému radost? Znamená to znát obdarovávaného a jeho potřeby. Potřeby obdarovávaného někdy složitě odhadují i rodinní příslušníci a o to těžší je pak odhadnout je u zákazníka, kterého vidíme jednou za rok. Proto je optimální dárková poukázka, který dává obdarovanému velkou svobodu výběru.
Obliba dárkových poukázek pomalu a stabilně roste, jak ukazují poslední marketingové výzkumy v České republice i na Slovensku. Je zajímavé, že v oboru oční optika zatím dárkové poukázky nemají v marketingu své trvalé postavení. Především dodavatelé by se mohli na tuto oblast více zaměřit a motivovat zaměstnance a majitele optik pro odběry jejich zboží. Na místo toho jsme často svědky, že obdržíme při jedné akci mnohokrát stejné keramické misky, trička nebo něco podobného zcela neužitečného. Podobně je tomu i u nás v očních optikách, kde zákazník obdrží propisku nebo kalendář... U takto vybraných předmětů je velmi často problémem i jejich kvalita – tím se image firmy paradoxně zhoršuje a obdarovanému přináším zbytečné starosti.
Optika či firma, které se rozhodnou využít poukázky, mají v dnešní době několik možností, kde poukázky pořídit. Buď je možné zakoupit je přímo od jednotlivých obchodů, nebo poskytovatelů služeb (tzv. monoznačkové poukázky), nebo od specializovaných firem, které ve svých poukázkách dokážou spojit nabídku více firem nebo značek, a dávají tak uživatelům poukázek možnost ještě širšího výběru (tzv. multiznačkové poukázky).
Dárkové poukázky lze snadno personifikovat, čímž získají pro obdarovaného větší význam. Je také možné dát si dárkové poukázky vyrobit na míru, uvést na ně svoji firmu a své logo, popřípadě popsat své služby a přiložit další nabídku. Použití loga a jména firmy na poukázku je skvělou a levnou reklamou, protože uvedený zákazník má až do jejího uplatnění jméno firmy před sebou vždy, kdykoliv vezme poukázku do rukou.
Na co by se nemělo u dárkové poukázky zapomenout:
– je třeba promyslet, pro jakého klienta je poukázka určena – můžete mít několik různých poukázek pro různé zákazníky;
– je nutné promyslet, zda bude poukázka jednoúčelová – pro jeden druh zboží, nebo má splňovat více účelů;
– měli bychom dobře promyslet, jaké zboží na poukázce nabízíme – nekvalitním zbožím si můžete své jméno hodně poškodit;
– poukázka firmu reprezentuje;
– způsob předání poukázky je důležitý – je to odměna a poděkování zákazníkovi;
– poukázka má vykazovat určitou míru exkluzivity a luxusu;
– pokud vytváříte poukázku sami, je zapotřebí dobré grafické úpravy i formátu;
– důležitou součástí poukázek je jejich evidence a alespoň minimální ochranné prvky;
– vhodnou poukázkou je i lístek na relaxační, sportovní nebo kulturní aktivitu;
– vhodná reklama přináší zvýšení účinku poukázky.
Oproti jiným způsobům peněžních odměn pro našeho zákazníka je dárková poukázka moderní, navíc není spojena s krátkodobým účinkem slevy.
Poukázka je velmi dobrým prostředkem pro vytváření trvalého vztahu se zákazníkem, představuje totiž výborné komunikační médium. V každém případě je dárkový poukaz skvělá možnost, jak lze zákazníka obdarovat.
Autor: Ivan Vymyslický
2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o., EXPOCOMP, spol. s r.o.