4oci.cz
Jitka Klíčníková
Prim hraje nerozbitnost
V samém centru Brna má ve dvou místnostech dílnu a kancelář Jitka Klíčníková, která vyrábí oční ...
Mgr. Jana Svojáková pomáhá obyvatelům chudé oblasti Chapananga lépe vidět.
Afrika vám změní pohled na ...
Pomáhat chudým oblastem Afriky lze mnoha způsoby. Finančně, materiálně nebo zdravotně. Optometristka ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...

Co s propagačními materiály v optice?

22. 6. 2010

Propagační materiály v místě prodeje mohou z hlediska spotřebitele plnit hned několik funkcí, a to zviditelnění produktu (značky) – upozornění, že je produkt zde v prodeji, upozornění na probíhající promoakci, připomínka nákupu.

Informační stojan zaměřený na propagaci kontaktních čoček

Originální velikost  Informační stojan zaměřený na propagaci kontaktních čoček

Foto: redakce

 

V neposlední řadě mohou zároveň velmi dobře plnit i funkci připomínky produktu či probíhající akce nejenom pro spotřebitele, ale zároveň pro prodejní personál. Princip „sejde z očí, sejde z mysli“ platí obecně a výborně funguje i v obráceném slova smyslu – pokud máme něco stále na očích, máme to i „na mysli“. Tímto způsobem tedy lze podpořit i komunikaci prodejního personálu směrem k nakupujícím.
Zviditelnění v prodejním místě hraje významnou roli zvláště pro produktové skupiny, pro které si běžný kupující nejde jako pro hlavní cíl nákupu. Například pokud víme, že většina lidí jde do prodejny s cílem koupit maso, reklama na omáčky nebo přímo umístění omáček či marinád hned vedle přiměje řadu kupujících k dvojímu nákupu – maso a omáčka na maso. Mluvíme pak o „zvýšení hodnoty nákupního košíku“. Stejně tak v optice – pokud víme, že většina zákazníků si k nám jde pro brýle, současná nabídka dalších produktových kategorií jako např. doplňků k brýlím nám pomůže zvýšit prodej na zákazníka. Další takovou kategorií jsou kontaktní čočky. Je jen velmi málo nositelů kontaktních čoček, kteří nejsou zároveň nositeli brýlí. Valná většina lidí nošení brýlí a kontaktních čoček běžně střídá, a i ti „rigorózní“ nositelé čoček mají brýle minimálně jako „záložní možnost“. Brýle a čočky jsou tedy komplementární produktové kategorie a stejně jako v předchozím uvedeném příkladu nám nabídka kontaktních čoček nositelům brýlí pomůže zvýšit hodnotu prodeje na zákazníka.
Taková „dvojí nabídka“ pak může probíhat několika způsoby – aktivní nabídka personálem optiky nebo pasivní nabídka prostřednictvím propagačních materiálů. Nejvhodnější je zkombinovat oba způsoby – upozornit na možnost druhého produktu pomocí propagačních materiálů a zároveň zákazníkovi možnost aktivně nabídnout produkt v průběhu rozhovoru.

Propagační materiály nebo produkty samotné?
Funkci upozornění na produkt může plnit i prosté umístění produktu samotného – například vystavení krabiček kontaktních čoček u displeje brýlových obrub. V případě kontaktních čoček ovšem doporučujeme vystavení doplnit propagačními a informačními materiály s ohledem na to, že v naší populaci panuje o kontaktních čočkách obecně velmi nízké povědomí, za to však koluje řada mýtů a předsudků.

Důvody proč – klíčem je zaujmout a nabídnout řešení, ne produkt
Specificky pro kontaktní čočky platí, že lidé nevědí, jaké výhody jim nošení kontaktních čoček může přinést, nevidí tedy důvod, proč by je měli zkusit začít nosit. Prvotním cílem tedy musí být motivace Proč nosit kontaktní čočky – zákazníkovi musíme dát důvod proč. Důvody mohou být různé, založené na individuální potřebě zákazníka. A ty nejlépe zjistíme v průběhu rozhovoru se zákazníkem. V zásadě ty nejčastější motivy spadají do tří kategorií, což můžeme velmi dobře využít na propagačních materiálech, jak uvádíme na příkladě dále.
Pokud se nám tedy podařilo zákazníka – potenciálního nositele kontaktních čoček – zaujmout – nabídnout mu řešení jeho (jejího) problému, a tedy relevantní důvod k vyzkoušení, druhým krokem je poskytnutí informací. V této fázi je vhodné zákazníkovi předat informační brožury o kontaktních čočkách, které si může odnést s sebou a přečíst v klidu doma.

Příklad z praxe
Na obrázku uvádíme příklad informačního stojanu, který je zaměřen právě na propagaci kontaktních čoček. Obsah textu provádí zákazníka od prvotní upoutávky ve stylu Mohu i já nosit kontaktní čočky? přes udání tří základních motivů k nošení kontaktních čoček až po nastínění, jak jednoduché je s čočkami začít. Klíčovou částí stojanu jsou pak právě zásobníky na informační brožury, které se zabývají tématy, jako je důležitost očních kontrol, ochrana očí před UV zářením, nejčastější mýty a pověry o kontaktních čočkách, péče o kontaktní čočky apod.

Z hlediska umístění takového stojanu v optice, resp. aplikačním středisku, je pak rozhodující praktičnost. V první řadě musí být stojan dobře viditelný v celé své ploše a zároveň pro zákazníky dobře přístupný, aby mohli bez problému přistoupit přímo k němu a odebrat si informační brožury. Podobně i pro další typy propagačních materiálů platí, že pokud není zajištěna dobrá viditelnost a čitelnost materiálu, ztrácí podstatně na své účinnosti, a jeho umístění je tak de facto zbytečné. A jak poznáme dobré nebo špatné umístění propagačním materiálů? Nejlepším, a jak to tak bývá, také nejjednodušším testem účelnosti vystavení je jednoduše následující situace: vžijte se na chvíli do role svého zákazníka a vstupte do své optiky jako cizí člověk, jako návštěvník. Dívejte se kolem sebe – kam váš pohled padne první, čeho si hned všimnete a co naopak zaregistrujete až na druhý pohled, nebo co přehlédnete úplně.

Z výsledků prodejů očních optik v roce 2009 víme, že prodej kontaktních čoček byl v porovnání s ostatními skupinami optických potřeb ovlivněn všeobecnou ekonomickou krizí relativně nejméně.*  Tato produktová skupina tedy může pozitivně přispět k růstu návštěvnosti a obratu vaší provozovny.

 

Autor:  Jana Hašková   

    [ Katalog firem ]

Oční optika Emília Malinová

Provoz oční optiky, prodej brýlí a kontaktních čoček včetně jejich ...

City optik s.r.o.

Prodáváme běžné i speciální brýle a optické pomůcky. Nabízíme opravy ...

Optik Visio

Kompletní služby: oční optika, měření zraku, aplikace kontaktních čoček ...

OPTIPLAST EYEWEAR a.s.
Český výrobce brýlových obrub stříkaných, frézovaných, kovových v různých ...

Jaroslav Dvořák oční optik

Poskytujeme komplexní služby v oboru oční optika včetně měření zraku ...

FOKUS v.o.s., Praha 1

Kvalitní a komplexní péče o zrak. Široký výběr cenově dostupných korekčních ...

Jitka Klíčníková
Prim hraje nerozbitnost
V samém centru Brna má ve dvou místnostech dílnu a kancelář Jitka Klíčníková, která vyrábí oční ...
Mgr. Jana Svojáková pomáhá obyvatelům chudé oblasti Chapananga lépe vidět.
Afrika vám změní pohled na ...
Pomáhat chudým oblastem Afriky lze mnoha způsoby. Finančně, materiálně nebo zdravotně. Optometristka ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...

Vygenerováno za 0.1051 sec
Informační portál mapující oblast oční optiky a optometrie. Posláním portálu je srozumitelnou formou oslovit co nejširší veřejnost se zájmem o vidění, zrak, módní trendy a konkrétní služby v oblasti oční optiky. Součástí portálu je katalog firem a jejich produktů a služeb.
Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.

Cookies

2022 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o.,  EXPOCOMP, spol. s r.o.