Dle nových tiskových zpráv se i takové kolosy, jako je například Tesco, rozhodly začít investovat nejen do velkých supermarketů, ale začínají investovat i do prodejen menších rozměrů, v nichž také začínají vidět svou budoucnost. Do oblasti obchodu a služeb patří také oční optika, současné trendy se nevyhnuly tedy ani nám. Trh v České republice je v oční optice aktuálně negativně ovlivněn těmito faktory:
• počet jednotlivých očních optik stoupá – konkurence neustále roste;
• díky tomuto trendu počet zákazníků většinou stagnuje;
• nesmyslná cenová regulace ministerstva financí se záporně projevuje zejména u malých optik (větší optiky mohou cenovou regulaci snadněji obejít);
• odbytové kanály se silně liberalizovaly – např. prodej čoček na internetu, prodej hotových brýlí už i u seriózních prodejců;
• přítomnosti silných řetězců s velkou reklamou, agresivní cenovou politikou a rozvojem filiálních poboček i do krajských a okresních center se nevyhnul ani obor oční optiky v Čechách;
• roste počet různých výrobků a pomůcek, nabízených v oční optice;
• otevřít si v dnešní době novou optiku a nenabízet komplexní služby, včetně optometrie, by byla rychlá cesta ke konkurzu.
Jak na tyto trendy správně zareagovat a upevnit si i v tak nelehké tržní situaci svoje postavení a hospodářský výsledek? Je to vůbec pro menší optiku s pár zaměstnanci možné? Je vůbec možná adekvátní reakce bez toho, abychom investovali větší množství finančních prostředků? Pokusme se na tyto otázky odpovědět a využít jako správný zápasník v judu tlak okolního prostředí ve svůj prospěch. Podívejme se tedy také na pozitivní trendy, které rovněž nabízí současná situace:
• zpracovávání vizuálních informací se stává rok od roku důležitější;
• stoupají nároky na vidění (počítače, hustota a rychlost dopravy, média atd.);
• správná a reprezentativní korekce i malých ametropií rozhoduje o pohodlí a výkonnosti jedince v pracovním procesu a jeho společenském uplatnění;
• počet presbyopů v aktivním věku se neustále zvyšuje a jejich nároky na vidění jsou stejné jako u -náctiletých;
• nabídka a různé možnosti korekce se díky technickému pokroku neustále rozšiřují;
• čas, který máme k dispozici na jednoho zákazníka, se oproti minulosti stále prodlužuje;
• refrakční chirurgie nenahrazuje vzhledem ke složitosti principu vidění dřívější korekční prostředky a stává se pouze jednou z dalších alternativ zlepšení vidění u ametropů.
O budoucnost oční optiky jako oboru se tedy nemusíme obávat. Směle můžeme naše „řemeslo“ doporučit i našim dětem. Oko jako „nedokonalý“ receptor vizuálních vjemů zřejmě nebude v brzké době nahrazeno telepatickým přenosem informací přímo do mozku, i když na implantabilních mikročipech se už na vědeckých pracovištích intenzivně pracuje. Využijme výše jmenované pozitivní trendy a šance, které se nám nabízejí!
Existují dvě oblasti, které ve své praxi nemůžeme změnit ze dne na den a které představují ten nejdůležitější skrytý kapitál každé oční optiky:
1. poloha a velikost oční optiky,
2. kolegové a spolupracovníci pracující v oční optice.
Co však mohu jednoduše změnit a zlepšit v oční optice, aniž by to vyžadovalo velké investice?
• dlouhodobě plánovat a provádět účinnou reklamu a propagaci;
• v případě nedostatku času pro plánování a aktivní vedení firmy zaměstnat nové pracovníky;
• rozšířit a změnit sortiment a nabídku služeb;
• kontrolovat a optimalizovat své příjmy a výdaje pomocí zapojení počítače a odpovídajícího softwaru;
• stále vzdělávat sám sebe a svůj tým;
• využívat výhodných nákupních možností a minimalizovat nákupní ceny při odpovídající kvalitě;
• zdokonalit se v prodejní komunikaci se zákazníkem a využít i nových způsobů prodeje – např. přídavný prodej.
Více informací najdete v časopisu Česká oční optika červen 2007.
Autor: Tomáš Haberland
2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o., EXPOCOMP, spol. s r.o.