Nakupování se dnes stalo jakýmsi synonymem trávení volného času. Zákazníci si proto chtějí svůj nákup užít, prožít, chtějí zažít emoční zážitek, radost a potěšení. Jednou z mnoha obrovských možností, jak lze zaujmout zákazníka, je naše výloha.
Výloha je:
– okno do naší optiky,
– první háček, kterým zákazníka zaujmeme,
– pohled do naší obchodní strategie,
– první kontakt zákazníka se zbožím, které nabízíme,
– prostředek, jakým je možné odlišit se v přehršli nabídek a lákadel čekajících na zákazníka,
– ukázka naší organizace a pořádku,
– důkaz našeho zájmu a zákazníka,
– místo vyvolání zájmu o oční optiku,
– vzkaz okolí a oslovení našeho okolí.
Jistě bychom doplnili další přívlastky na téma, co je a co znamená pro každého prodávajícího výloha.
Dnešní pohled na výlohu a co by měla splňovat
Základní předpoklad, jak bychom si výlohu měli připravit a promyslet, vychází ze strategie oční optiky. Mnoho očních optik dobře ví, že i když v současné době potřebuje široké spektrum zákazníků, hledá svou vlastní identitu. Jsme specialisty na sport, na značku, nebo na děti? Jsme optika s obrovským počtem brýlí, nebo optika zaměřená na design a moderní obruby? Je nutné vědět, jakého klienta chceme oslovit, koho chceme nalákat, aby vstoupil do naší prodejny.
Stačí se projít a výlohy si prohlédnout. Je poznat, kdo má ve své strategii jasno, kdo svěřil výlohu profesionálům a komu je výloha spíše na obtíž, nebo mu dokonce slouží jako sklad.
Přestože se jednoznačně nedá říct, které typy výloh jsou nejlepší, lze vysledovat určité trendy a vytipovat určité výlohy, které zákazníci upřednostňují. Existují dokonce i tzv. merchandisingové zásady (o tom, co je merchandising, jsme psali v minulém čísle), jak správně výlohu připravit. Hlavní trendem dnešních výloh v oční optice je jednoduchost. Ta zahrnuje ukázku hlavního motivu, lehkost a především průhlednost – tedy možnost vidět z ulice do optiky, co se tam právě odehrává, jak je optika uspořádána. Vzhledem k tomu, že zákazníci chtějí vidět čisté a nepřeplněné prostory, měly by být výlohy prosty reklamních sloganů. Nejlepší je ponechat pouze jeden výrazný klíčový vzkaz. Dveře do optiky by měly být vyzývavě otevřeny. V minulosti často optiky dělaly tu chybu, že oblepily výlohy nejrůznějšími nabídkami. Ve skutečnosti může jedna dobrá, pravidelně vystavovaná nabídka přitáhnout dovnitř zákazníky, kterým připadá atraktivní i pohled skrz výklad na zboží v prodejně.
Co je potřeba zvážit při tvorbě výlohy:
– Její pozice v obchodě a na ulici – přistupují zákazníci k výloze více ze strany, nebo čelně?
– Jak dlouho trvá zákazníkovi, než projde okolo výlohy? Obyčejně je to velmi krátká doba.
– Četnost výměny výlohy – optimální doba je okolo jednoho měsíce.
– Osvětlení.
– Možnost pohybových nebo soutěžních prvků.
– Jakému zákazníkovi je výloha určena.
– Atraktivita vystaveného zboží.
– Nutnost udržet výlohu v čistotě – obzvláště od uhynulého hmyzu.
– Dostupnost vystaveného zboží v případě zájmu zákazníka.
V každém případě existuje celá řada dalších zásad, což jen potvrzuje, že je dobré výlohu svěřit profesionálům.
Výlohy jsou dnes jedním z důležitých nástrojů, jak si lze získat a udržet pozornost zákazníka. Věnujte jim pozornost tak, jako věnujete pozornost všemu ve své optice. Zajděte se nyní podívat před Vaši výlohu a zkuste se nad ní zamyslet. Podívejte se, jestli ji máte čistou, jestli v ní není mrtvý hmyz, jestli se v ní neodlepují plakáty, které již poznamenalo slunce, a zda by Vás jako nezaujatého pozorovatele oslovila. Vstoupili byste do Vaší optiky?
Autor: Ivan Vymyslický
2023 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o., EXPOCOMP, spol. s r.o.