4oci.cz
Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Psychologie prodeje – 6. část: Není optik jako optik

21. 5. 2012

Jedna z důležitých zásad při prodeji a přístupu k zákazníkovi je vystupovat před ním suverénně, sebejistě a uvolněně. Takto působíme na zákazníka pouze tehdy, když nejsme zatíženi psychicky nějakými problémy, ať už osobními, nebo obchodními. Nevyřešené problémy ovlivňují naše chování, a to nejenom k zákazníkovi. Proto je pro nás velmi důležité všechny naše problémy řešit bez odkladu a co nejrychleji, jak je to jen možné.

Ilustrační obrázek

Originální velikost  Ilustrační obrázek

Foto: Petr Fajkoš

 

 

Jak říkají klasikové: „Problémy neexistují, problémy si děláme sami“. To, co se pro nás jeví jako maličkost, může být pro někoho jiného nepřekonatelný problém. Ale zpět k realitě. Kromě našich soukromých problémů, které musíme řešit sami, nás zatěžují ještě jiné události, se kterými se denně setkáváme. Je zcela pochopitelné, že v časech, kdy jsme plně pracovně vytíženi, nás politika, ekonomická situace v Řecku nebo v Itálii příliš nevzrušuje, ale v době, kdy do našich optik přece jenom chodí méně zákazníků, nás tyto okolnosti zatěžují. Jsme potom skutečně schopni se našim zákazníkům plně věnovat?

Zanechme teď ale politiky nebo globální ekonomiky a věnujme se jiným negativním vlivům, které ovlivňují naše chování a kterým se musíme bránit. V poslední době je mnoho optiků - podle mého názoru zcela oprávněně - rozhořčeno činností jistých konkurenčních firem. Vážení optici, pozor - každé rozčilení, byť oprávněné, nás stojí spoustu energie, a tu právě teď potřebujeme k maximálnímu uspokojení potřeb našich zákazníků. K tomu musíme být skutečně uvolnění a v pohodě. Plně chápu spontánní rozčilení a nával vzteku u každého slušného a poctivého optika po přečtení jistých reklamních stránek těchto firem. Jsem přesvědčený, že nejúčinnější způsob, jak se proti tomu bránit a vrátit se opět do klidové polohy, je pozorně si webové stránky s nabídkami těchto firem přečíst a zamyslet se nad nimi. Věřte, pomáhá to. Zkusme to spolu a konkrétně.

 

Již úvodní stránka jedné z těchto firem je úsměvná. To přece „pan kolega“ nemůže myslet vážně, kritizovat „vysoké ceny obrub“ a uvádět jako jejich důvod marketingové náklady! Je zřejmé, že „pan kolega“ nikdy neviděl, jak vzniká například brýlová čočka. To není, „pane kolego“, natmelit polotovar na blocker a tento polotovar ofrézovat, olapovat a oleštit. Tomuto poslednímu a „s malou nadsázkou“ levnému procesu předcházel „bez nadsázky“ dlouhodobý výzkum a vývoj materiálů, nástrojů, složitá měření a výpočty. A tyto procesy výzkumu a vývoje stále probíhají!

 

Další náklady, které jsou podstatně vyšší než náklady marketingové, jsou náklady na ekologii. Velcí výrobci si nemohou dovolit zanedbávat a obcházet zákony určující nakládání s odpady, protože zvláště tyto firmy jsou pod drobnohledem úřadů a ekologů i na Dálném východě. Toto jsou ty skutečné a vysoké náklady, které zvyšují cenu toho „kousku plastu“. To samé platí i pro obruby. Je pravda, že se většina obrub vyrábí v Asii, ale jsou skutečně všechny stejně kvalitní? Jsou při jejich výrobě dodržena všechna ekologická pravidla? Zcela jistě ne!

 

Zkusme porovnat kvalitu dvou běžných kuchyňských nerezových digestoří prostřednictvím magnetu. Na tu levnou se magnet chytá, z té drahé magnet spadne. Víte proč? Nedávno mi to můj kamarád, který se zabývá obráběním kovů, vysvětlil. Kvalitní nerezový materiál, i ten z Asie, je nemagnetický. Až bude mít samoobslužná optika v sortimentu nerezové brýle, tak poznáme její zákazníky jednoduše - budou mít hlavy otočené na sever. Ale to jim nebude vadit - při neomezené a nekonečné záruce budou mít majitelé těchto brýlí dlouhodobý rehabilitační pobyt na jižní polokouli zdarma. A to je „bez nadsázky“ fér.

 

Další úsměv vyvolává návod pro zákazníky, jak si sami mají změřit PD. Nejde jen o to, že je nedostatečný, ale pro většinu zákazníků je asi těžko pochopitelný. Při takto neodborně změřené pupilární vzdálenosti není možné, aby hotové brýle splňovaly normu ČSN EN ISO 8980-1 (195105), podle které se oční optik musí řídit. Tato skutečnost je už méně úsměvná a podle mého názoru jsou takto zhotovené brýle nebezpečnější pro používání než brýle hotové, koupené na tržišti. Dnes už každý, kdo si hotové brýle koupí, ví, že nejsou správně centrovány a jejich dlouhodobé používání může škodit zraku. U „samoobslužných“ brýlí je vyvoláván dojem, že jsou správně centrovány, což za těchto podmínek samoobslužné optiky není vždy možné. Argument, že živnostenský úřad žádnou závadu neshledal, na této skutečnosti nic nemění. Obdivuji toho „kolegu“, který ručí za kvalitu. Je „bez nadsázky“ odvážný.

 

Na trhu je však ještě druhá, možná úsměvnější firma nabízející brýle: „Optik do domu“. Pro mě je to opravdu směšné, když někdo používá titul, který mu nenáleží. Pokud jsem dobře četl, nemá ani jeden z těchto optických poradců vzdělání k tomu, aby mohl tento titul používat. I když proč ne, jsou přece také právníci z Plzně. Jak asi mohou být spokojeni zákazníci s progresivními čočkami vyměřenými takovými „odborníky“? To je opravdu velmi směšné. A ještě úsměvnější je to, že tato firma srovnává kvalitu svých produktů s kvalitou renomovaných optických výrobců. Výrobky, které tyto firmy nabízejí, však mohou být pouze kopie kvalitních výrobků renomovaných firem, a ne všechny kopie se rovnají originálu.

 

Na první pohled se nabídka těchto firem zdá být úžasná, ale stačí se zamyslet nad jejich argumenty a i laik musí poznat, že tady něco nehraje. Nepodceňujme naše zákazníky. Nositelé brýlí jsou si vědomi toho, že brýle je zapotřebí nejen při předání, ale také čas od času upravit. Každý přece pochopí, že listonoš v předsíni to nezvládne. Stejně tak jako bude problém pro maminku na mateřské dovolené vyměnit poškozené sedýlko.

 

Na takovéto konkurenční aktivity se zkrátka musíme dívat s nadhledem a zamyslet se nad tím, jak dalece nás mohou ohrozit. Nesmíme zbytečně plýtvat energií - tu potřebujeme pro naše zákazníky, kteří vědí, kde a jak koupit kvalitní brýle a kde mají pro svoje brýle kvalitní servis. Vždyť i náš pan prezident Václav Klaus měl při letošním novoročním projevu nové a správně přizpůsobené brýle, zřejmě z nějaké pražské renomované optiky. Při jednom z minulých projevů jste si mohli všimnout, že mu stranice vytlačovaly viditelné „žlábky“ ve spánkové oblasti obličeje. Tyto brýle byly s velkou pravděpodobností s donáškou „na hrad“.

 

Co k tomu ještě dodat? V žádném případě není možné, aby vystudovaný oční optik mohl provozovat oční optiku pouze s odpovídajícím vzděláním a tzv. optický poradce, který de facto dělá to samé, pouze jinou formou, nemusel mít nejenom odborné, ale dokonce žádné vzdělání. Dále není možné, aby se kdokoliv tvářil jako oční optik, se zákazníkem komunikoval přes internet a hotové „brýle“ nechal zákazníkovi vhodit do schránky bez úpravy a případného poučení či vysvětlení. Takto nevypadá práce očního optika a tyto firmy by se neměly ani vzdáleně srovnávat s očními optikami, uvádět tím zákazníky v omyl a především kazit dobré jméno opravdových a poctivých očních optiků. Jsem přesvědčen, že Společenstvo českých optiků a optometristů podnikne patřičné kroky a uvede tyto záležitosti na pravou míru.

 

Nenechme se negativně ovlivňovat takovými nepříjemnými záležitostmi. Dívejme se na ně s nadhledem, abychom zbytečně neztráceli energii, kterou chceme věnovat především našim zákazníkům.

 

Pokračování příště.

 

Podrobnosti najdete v časopise Česká oční optika, únor 2012.

 

Autor:  Richard Baštecký  

    [ Katalog firem ]

Oční optika Jindřichův Hradec - E ...

Prodej brýlových obrub, slunečních brýlí a doplňků.

DEVELOPTIK s.r.o.
Výhradní zástupce firmy HUVITZ Co., Ltd. Korea. Kompletní zařízení a stroje ...

Ozon Optik

Služby a poradenství v oboru oční optiky. Měření zraku kvalifikovaným ...

Continental Eyewear Czech s.r.o.
Dodavatel brýlových obrub ZENITH, LAZER, X-EYES, CAMEO, J.L., Jaeger-London ...

Oční optika Kubík

Služby oční optiky - brýle dioptrické a sluneční, doplňky k brýlím, servis.

Fokus Optik, a.s., Praha 4

Kvalitní a komplexní péče o zrak. Široký výběr cenově dostupných korekčních ...

Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Vygenerováno za 0.0543 sec
Informační portál mapující oblast oční optiky a optometrie. Posláním portálu je srozumitelnou formou oslovit co nejširší veřejnost se zájmem o vidění, zrak, módní trendy a konkrétní služby v oblasti oční optiky. Součástí portálu je katalog firem a jejich produktů a služeb.
Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.

Cookies

2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o.,  EXPOCOMP, spol. s r.o.