4oci.cz
Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Je čas na změnu, průmyslová revoluce 4.0 zasáhne i oční optiku

18. 6. 2018

V představách slavných spisovatelů science fiction z minulého století mělo lidstvo po roce 2000 kolonizovat sluneční soustavu, řídit létající auta a ovládat telekinezi. Jenže pro lžičku do kávy stále ještě musíme sáhnout do příborníků, auta zůstávají koly na zemi a kolonizace soustavy se zastavila na rozpočtovém problému. Revoluce, jak nám jí autoři jako Isaac Asimov nebo Ray Bradbury nastínili, se neuskutečnila. To ovšem neznamená, že se žádná nekoná. Jedna je, má plíživý styl, není moc vidět a říká se jí průmyslová revoluce 4.0.

Ilustrační obrázek

Originální velikost  Ilustrační obrázek

Foto: Jiří Zach

 

 Technologický vývoj se nám odehrává přímo před očima a je nutné na něj reagovat. To platí napříč všemi odvětvími včetně oční optiky. John Wyndham před více než šedesáti lety prohlásil, že existuje pud sebezáchovy, který chrání člověka před tím, aby uvěřil něčemu, co by mohlo ohrozit jeho vnitřní rovnováhu. Pokud se nad tím skutečně zamyslíme, jeho slova jsou až děsivě pravdivá a platí napříč osobním i pracovním životem. Jenže s nastupujícími technologiemi je nutné potlačit pud sebezáchovy a, jak se říká, nezaspat dobu. 

V počátcích automobilismu byl postoj Velké Británie natolik odmítavý, že před každým automobilem ve Spojeném království musel jít člověk s červeným praporkem a upozorňovat na hrozící nebezpečí. Takový červený praporek však zbytečně zpomaluje. Platí to i pro obor oční optiky, která se vyvíjí stejně rychle jako ostatní odvětví a nabízí stále lepší technologie, na něž musí oční optiky reagovat, jinak ztratí kontakt s okolním světem jako kdysi Spojené království.

Každá průmyslová revoluce měla zásadní vliv na budoucnost lidstva. Klíčovým slovem první průmyslové revoluce byla industrializace. S druhou revolucí je spojována elektrifikace a třetí revoluci charakterizuje automatizace i rozmach informačních technologií. V současnosti stojíme na prahu čtvrté průmyslové revoluce, ale stejně jako u těch předchozích nás nečeká překotný skok, nýbrž několikaletý vývoj.

Průmyslová revoluce 4.0 je všudypřítomná a budí zájem u odborníků i laiků. Důkazem toho byla přednáška Ing. Ivana Vymyslického na veletrhu OPTA, v níž hovořil o změnách v oční optice a o tom, jak nastupující technologie transformuje obor do zcela nových postupů práce.

„Optici musí hledět do budoucna a vnímat průmyslovou revoluci 4.0 jako součást vývoje. Nereagovat na ni nebo ji dokonce odmítat by byl velký omyl, neboť se dotýká řešení tradičních služeb, telemedicíny, screeningových přístrojů a podobně. Ty sice nenahradí klasické vyšetření u lékaře, ale dokáží napovědět mnohé o zdravotním stavu klienta,“ vysvětlil Vymyslický.

„Celá řada procesů měření zraků a třeba i parametrů obličeje probíhá v současnosti v sofistikovaných 3D systémech. Přístroj například naskenuje obličej v rozlišení čtyř milionů bodů, čímž získáte naprosto perfektní informaci o tom, jak brýle klientovi sednou. Existují i systémy, které na základě pouhé fotografie vypočítají a na 3D tiskárně vytisknou obroučky přímo na míru. A to je teprve začátek. Nové technologie během pěti až deseti let zásadně změní obor optiky.

Na druhou stranu nás čeká devastace řemeslné optiky. Hodně kolegů si zakládá na ruční výrobě, broušení a podobně, jenže nástup 3D technologií tuto práci de facto vytlačí a do popředí se dostane takzvaná zkouška brýlí na dálku. Postačí, když 3D sken obličeje přenese data do systému, který vyhledá ideální brýle a ještě vám oznámí, zdali je máte na skladě nebo vám je následující den doručí kurýr – včetně brýlových čoček, které automatické brusy na základě vyhodnocených dat dokonale zabrousily. Optik už je jen sešroubuje a je hotovo. Z toho důvodu přestane být dílna využívaným prostorem a od mechanické práce se přesuneme k práci s technologiemi,“ nastínil Vymyslický blížící se budoucnost. 

„Nikdo přesně neví, co čtvrtá průmyslová revoluce udělá s optikou. Jedná se o dlouhodobý proces v řádu deseti let. Změny se budou odehrávat pozvolna, každopádně by bylo nezodpovědné si myslet, že se průmysl 4.0 našeho oboru nedotkne. Optici se musí adaptovat a tím si udržovat mladou generaci, která bude využívat virtuální produkty, jako je například digitální zkoušení brýlí v pohodlí domova. Jednoduché korekce brýlí se pak přesunou na on-line obchody a zvýší se důraz na individualizaci i personalizaci služeb a produktů.“

Kvalita a odbornost

Ing. Vymyslický se ve své další přednášce na veletrhu OPTA zaměřil i na kvalitu a odbornost. Početnému publiku nadnesl otázku, zdali od pojmů jako sleva, akce či zvýhodnění můžeme očekávat právě onu kvalitu a odbornost. 

Nutno konstatovat, že pro optiky nastává příznivá doba, počet presbyopů roste a tento trend se bude dále zvyšovat. Je však pravděpodobné, že se tím bude zvyšovat i počet optik a tím pádem se zvýší i konkurence, se kterou budou souviset intenzivnější snahy přilákat zákazníka na svou stranu. Už v současnosti se optiky dostávají do spirály slev, jež sice přilákají klienty, ale bude obtížné se z takové spirály vymanit a nemít jen zákazníky, vyhledávající slevy. Jak tedy akčním nabídkám za výlohou nepropadnout? Právě kvalitou a odborností.

„Počet optik stále roste, předešlá ekonomická krize nic neovlivnila. Presbyopů přibývá, což je pro optiky dobrá zpráva, jen s nimi k nim musí správně přistupovat. O současných sedm milionů nositelů brýlí se stará 1000 optometristů a 2500 očních optiků. Postupem času však na optiky bude vyvíjen čím dál větší tlak a ještě více se začnou rozevírat nůžky – na pravé straně odbornost, kvalita a poradenství a na levé straně nízká cena. Proto je nutné, aby s optiky zvolily, na které straně chtějí být. Vpravo je to dřina, vlevo je to snadné,“ konstatoval Ing. Vymyslický.

Kde tedy podle Ing. Vymyslického dělají optiky chyby? Například měří zrak zdarma. U auta vám také nezměří emise zdarma, ani kadeřník vám zadarmo nezastřihne ofinu. Všichni za své úkony vyžadují honorář. 

„Dalším problémem jsou nepřiměřené slevy. Například se téměř okamžitě zlevňují novinky a tím si optiky ubližují. Zároveň zákazníkovi optika podává nepřesné informace z důvodu neznalosti a neodbornosti. S tím souvisejí i neodborná řešení reklamací a stížnosti. Dalším nedostatkem je neochota se vzdělávat. Když si chce někdo držet vysokou úroveň, nesmí usnout na vavřínech. S digitalizací a stoupající délkou života narůstá počet očních komplikací a tím pádem i míra nespokojených zákazníků s kvalitou poradenství a odbornosti. Proto není dobré vzdělávání podceňovat – vysoká odbornost má velký vliv na prodej. Důležitým faktorem jsou i prodejní prostory. Zastaralý interiér, v němž se po dobu pětadvaceti let nic nezměnilo, rozhodně nikoho neosloví – a to je špatně,“ domnívá se Ing. Vymyslický.

O interiérech optik a obchodů obecně hovořila na veletrhu OPTA i nizozemská designérka a trendová specialistka Ellen Haeser, která se zabývala duchem současné doby a uvažováním zákazníka. Ve své přednášce se zamyslela nad tím, jak žijeme a jak se jako spotřebitelé chováme.

V permanentně měnícím se světě, ovládaném internetem a technologiemi, se proměňují nároky a zvyky spotřebitelů. Narůstající vliv mají módní blogeři a interaktivní nástroje, které lidem pomáhají vybírat oblečení i brýle. Haeser tak upozorňovala majitele optik v řadách posluchačů, aby včas reagovali na měnící se nákupní zvyklosti. Tradiční interiér optik pomalu ustoupí modernímu, třeba i bezpultovému prostředí, v němž se zákazník bude cítit pohodlně. Nakupování nemá být podle Haeser nudou, ale zábavou, hrou a zážitkem.

Svět oční optiky se tedy mění. Pozvolný proces zavádění nových technologií, postupů a změn interiéru by měla zvážit každá provozovna, protože návyky zákazníků se budou také proměňovat. Otázkou je, zdali bude klient v dané optice spokojen, nebo se obrátí na někoho jiného.

„Máme přeci krásnou práci, za kterou se nemusíme stydět,“ je přesvědčen Ivan Vymyslický.

 
 

Autor:  Aleš Sirný  

    [ Katalog firem ]

FOKUS v.o.s., Praha 4

Kvalitní a komplexní péče o zrak. Široký výběr cenově dostupných korekčních ...

Oční optika Jitka Urbanová

Široká nabídka dioptrických a slunečních brýlí pro všechny věkové skupiny ...

JP OPTIKA

Široký výběr brýlových obrub a slunečních brýlí renomovaných značek TOM ...

Dirk optik

Síť očních optik v Brně. Široká nabídka brýlových obrub, slunečních a ...

Fokus Optik, a.s., Ostrava - Zábřeh

Kvalitní a komplexní péče o zrak. Široký výběr cenově dostupných korekčních ...

OPTIMODA - MICHAL NĚMČANSKÝ
Velkoobchod oční optikou. Kolekce brýlových obrub značek AZZARO, COMOFRAME ...
Topografie OP
Individuální kontaktní čočky ...
Na podzim 2019 jsem měl telefonát z Brna od kolegy optometristy Tomáše Pospíchala, který se ...
eLegal se dlouhodobě zaměřuje na marketingové právo a regulaci reklamy ve zdravotnictví.
Co změnila novela zákona o ...
Od 26. května 2021 platí nová pravidla regulace reklamy pro zdravotnické prostředky, tedy produkty ...
Riziko vzniku a progrese zejména VPMD a senilní katarakty lze ovlivnit dostatečným příjmem antioxidantů a dalších látek esenciálních pro zdraví očí.
Nemoci oka související s věkem ...
S pokračujícím trendem zvyšování délky života a stárnutí populace se prevalence nemocí oka ...

Vygenerováno za 0.0496 sec
Informační portál mapující oblast oční optiky a optometrie. Posláním portálu je srozumitelnou formou oslovit co nejširší veřejnost se zájmem o vidění, zrak, módní trendy a konkrétní služby v oblasti oční optiky. Součástí portálu je katalog firem a jejich produktů a služeb.
Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.

Cookies

2024 © 4stav.cz | Provozovatel: EXPO DATA spol. s r.o. | Webmaster: ORAX, s.r.o.,  EXPOCOMP, spol. s r.o.